Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nye sjanser i årets konkurranse:

Hege fra Mysen vant Reisesjansen 2018 - tok med mannen til byen som aldri sover

Annonse fra Reisesjansen

Hun løp Mysen rundt for å levere kuponger for foreldrene som var sengeliggende med influensa. Det viste seg å være en veldig lønnsom gjerning!

Vanligvis tilbringer Hege Synøve Kolstad Evensen store deler av tiden sin i klasserommene på Mysen videregående skole. Men da hennes foreldre, som er ivrige deltakere i Reisesjansen, i fjor ble sengeliggende med influensa under den viktige konkurransen, måtte Hege trå til. Hun reiste rundt og leverte kuponger både for foreldre og for seg selv.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

Dette er Reisesjansen

Reisesjansen er en spørsmålskonkurranse for Smaalenenes Avis’ abonnenter og lesere som starter mandag 28. januar og varer i 3 uker.

Mandag til fredag vil du finne dagens spørsmål. Svarene finner du i Reisesjansen-annonsene.

For å være med kan du svare på kupongen som står i avisen, eller fylle ut en svarkupong eller scanne en QR-kode du finner hos Reisesjansens hovedannonsører(annonser på side 6 og 7). Svarene må leveres i lokalene til dagens hovedannonsører innen 3 virkedager.

Jo flere av spørsmålene som du besvarer og leverer hos de ulike annonsørene, dess større sjanse har du for å vinne. Se trekningsliste i Smaalenenes Avis hver lørdag under aktiviteten.

Årets hovedpremie er tur til New York. Tre gavebrev med StenaCruise for 2 pers. i en Comfort Class samt andre spennende premier.

Resultatet ble at hun vant førstepremien og fikk tatt med seg mannen og kameraet på en reise til byen som aldri sover.

– Det var artig å vekke mannen min den morgenen. Avisen ringte tidlig, og jeg ble virkelig overrasket. Det ble også mannen min når jeg hoppet inn på soverommet og gratulerte ham som den heldige utvalgte til å bli med på tur, ler hun.

Er ivrig fotograf, men ble overveldet

Hun og mannen har vært i New York City tidligere, men da med barn. Målet med denne reisen ble derfor å se alt de ikke hadde rukket tidligere.

– Som ivrig fotograf og bruker av Instagram hadde jeg som mål å ta mange bilder, men isteden ble jeg gående som et lite barn i en stor godtebutikk. Det ble for vanskelig å sortere inntrykk og å rette fokus mot enkelte motiver, sier hun og fortsetter:

– New York er en pulserende by fylt med kultur, men også vakker natur og grønne lunger. Og bare det å lande på en flyplass som dette etter å ha skuet utover byen fra et flysete, føles det nærmest som å være en del av en film når man i drosjen nærmer seg byen med sine høye bygninger og yrende folkemengde.

Hege driver Instagram-profilen @hegesvisuelledesign, og har en bildesamling der som absolutt er verdt å titte innom. 

Sjekk noen av feriebildene:

By og natur: Hege er ivrig fotograf, og gledet seg stort til fotojakten i New York City. Hun forteller at hun ble overveldet, og at det var vanskelig å finne konkrete motiver i det store. Vi synes hun har klart det fint likevel! Sjekk disse feriebildene. (Foto: Hege Evensen)

Heges beste tips i New York

For Hege og mannen er New York City mer enn en asfaltjungel. De oppsøker helst de naturskjønne delene av byene de besøker.

–  På reiser velger jeg og mannen min som oftest parker og kunstmuseer. Vi kan tilbringe en hel dag i en og samme park med nistemat og god drikke. Bare det å ligge på et gress i en helt annen by i et helt annet land og lytte til menneskene som passerer er for meg både eksotisk og befriende, forteller Hege.

Hun vil tipse om tre vakre steder i New York.

1. Coney Island

– Her finner du lange hvite strender med flotte bademuligheter. Coney Island er kanskje mest kjent for sin gamle autentiske fornøyelsespark. Det var surrealistisk å oppleve hvordan menneskene florerte i fornøyelsesparken mens strendene lå nærmest øde, men for oss var det helt topp. Her kunne vi bade og sole oss i fred og gå lange turer. Ekstra fint var det å gå helt ytterst på moloen og se inn mot byen.

2. Central Park 

– Det er et must å oppleve Central Park med sine grønne oaser, tjern med skilpadder og fisker, stier på kryss og tvers i skoglignende områder og mindre parkanlegg med servering.

3. The High Line

– The High Line er en lang og utstrakt park anlagt på en tidligere toglinje. Det spesielle er at den ligger høyt plassert på broer, noe som gir deg god utsikt i tillegg til den flotte botanikken. På vår tur endte The High Line i The Meatpacking District ved museumsbygget Whitney Museum of American Art. Området har mange gode og særegne restauranter, matmarkeder og gallerier. 

Liker best natur og park: Hege og mannen reiste ut til Coney Island og ble begeistret over lange strender uten masse folk, og med nydelig utsikt til Manhattan skyline. (Foto: Hege Evensen)

Et lite stykke Asia og Europa i NYC

Mysen-paret tilbragte riktignok ikke all sin tid i New York i parker. De to vandret mye rundt i gatene for oppleve blant annet atmosfæren og arkitekturen i byen. Hege trekker spesielt frem Chinatown og Little Italy som store opplevelser.

– Dette er som å besøke to ulike verden med få minutters mellomrom! Gatene med restauranter i Little Italy var som å bli trukket tilbake til turer i Roma og da i de gamle bydeler hvor kelnere lokker deg inn til sine små bord med rød-rutet duker og vinglass.

Og til sist kommer Hege med et godt råd:

– Jeg anbefaler gode sko, og tid til å gå slik at man ikke går glipp av den fantastiske byen med å haste fra mål til mål i undergrunnen. Det er mye flott og kjent arkitektur som er verdt å se som The Flatiron, Grand Central Terminal, The Chrysler Building, Empire State Building og utsikten fra toppen, og ikke minst flotte kirker.

Nå kan du også vinne en drømmereise til New York City for to, eller en hel haug andre flotte premier. Delta i Reisesjansen 2019! Les hvordan i faktaboksen.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet