Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Flex-sjåfører er ikke som alle andre sjåfører

Annonse fra Østfold Kollektivtrafikk

Flex-sjåførene leverer passasjerene foran døra, og hjelper gjerne til med bæring av både rullatorer og handleposer.

- Det kan ikke bli bedre, sier Flex-passasjer Birgit M. Dybvik. Hun har reist nesten daglig med Flex siden 2012.

- Jeg bruker Flex for å komme meg ut, og for å få gjennomført dagligdagse gjøremål. Som for eksempel å handle matvarer. Jeg synes at tilbudet er enestående, og så er det veldig fint at det er gratis for alle, sier Dybvik.

Kjører til døra

Fornøyd: Birgit M. Dybvik reiser ofte med Flex mellom Ørje og Mysen.

Flex kjører passasjerene helt frem til døra når de skal hjem. Flex-sjåførene er mer fleksible enn andre bussjåfører, og hjelper gjerne til med å bære tunge handleposer og rullatorer inn av bussen.

- Det er veldig bra at Flex-bussen kjører meg helt hjem til døra mi, og at sjåføren kan hjelpe meg med bæringen. Jeg setter stor pris på denne ekstraservicen med Flex, sier Dybvik. 

Ringer for å bestille

Flex må bestilles minst en time før avreise. Dybvik forteller at hun liker best å bestille Flex via telefon.

Jeg synes tilbudet er enestående, og så er det veldig fint at det er gratis for alle.

Birgit M. Dybvik

- Jeg pleier å ringe kundesenteret. Jeg synes de som jobber der er så koselige, og jeg har etter hvert begynt å kjenne igjen stemmene til flere av dem. Det blir så personlig, og de som hjelper meg er så hyggelige, sier Dybvik.

Flex-bussene kjører bare når sjåføren har mottatt en eller flere bestillinger via telefoner eller via nettsiden.

Nederst i artikkelen kan du lese hvordan du bestiller Flex.
Sjåføren hjelper gjerne til: Nancy Borgås synes det er fint å få hjelp av Flex-sjåfør Tove K. Løken

Sosial transport

Dybvik forteller at det er veldig sosialt å reise med Flex.

- Praten går lett i bussen. Jeg kjenner omtrent alle som reiser med Flex. Sjåførene er også noe for seg selv, sier Dybvik.

Hun får støtte av medpassasjer, Nancy Borgås.

- Jeg slår mer enn gjerne av en prat med både sjåførene og de andre passasjerene. Etter hvert har jeg blitt godt kjent med flere av de andre reisende. Det er en fin måte å komme seg litt ut på, sier Flex-passasjer, Nancy Borgås. 

Fin måte å komme seg til butikken: Flex-sjåfør Tove K. Løken forteller at mange pleier å bruke Flex for å komme seg til butikken, legen eller andre dagligdagse gjøremål.

Gratis kollektivtransport tilpasset dine behov  

Skal du handle, til frisøren, eller kanskje besøke en venn som bor et stykke unna? Flex bestillingsreise kan hente deg utenfor døra di og kjøre deg dit – helt gratis.

Flex er en blanding av taxi og buss. Tjenesten minner om taxi fordi den må bestilles og du blir plukket opp der du bestemmer hvis du bor utenfor bysentrum, eller på Flex-holdeplass hvis du bor i bysentrum. Den ligner også på kollektivtransport fordi ruten er innenfor et bestemt område på bestemte tider og dager og så kan det være flere passasjerer. Flex er for alle. 

Slik bestiller du Flex

Flex har ulikt tilbud for de som bor i sentrum, og de som bor utenfor. Felles for alle tilbudene er at du må forhåndsbestille din Flex-tur senest 1 time før avgang. Alle som er nysgjerrige på om de kan bruke Flex oppfordres til å ringe 69 12 54 80.

For deg som bor i sentrum

Flex kjører fritt fra adresse til adresse innenfor Ørje- og Mysen sentrum.

Hvis du ønsker å vite mer om dette tilbudet, kan du gå inn på nettsiden vår eller ringe oss på telefon 69 12 54 80, så vil vi vi hjelpe deg.

For deg som bor utenfor byen

Alle områder som Flex kjører til og fra i Marker- og Eidsberg kommune, finner du på www.flexeidsberg.no og www.flexmarker.no

Dersom du finner området du bor i, kan Flex hente deg utenfor døra di og kjøre deg til Ørje- eller Mysen sentrum, avhengig av hvilken kommune du bor i.

Hvis du er usikker på om Flex kjører i området du bor, kan du gå inn på nettsiden vår eller ringe oss på telefon 69 12 54 80, så vil vi hjelpe deg. 

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet