Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse ekspertene står på pletten for alle i Spydeberg

Annonse fra XL Bygg

– Vi er nesten som det gode, gamle landhandleriet, smiler Andreas Bakke og kollegaene hans på XL-Bygg i Spydeberg.

– I XL-Bygg Spydeberg setter vi service og kompetanse svært høyt. Vi har ofte kurs, faktisk så ofte som ukentlig i perioder, i både nye og eksisterende produkter. Derfor er vi alltid oppdaterte her hos oss, forteller Andreas Bakke, som har jobbet her i fem år og i bransjen i ti år. 

Stemningen i butikken er hyggelig og uformell. Miljøet blant de ansatte er godt, og det merkes godt som kunde. Det er sånn det skal være, mener Andreas:

– Hos oss har vi mange stamkunder, både privatkunder og proffkunder. Vi kjenner hverandre på fornavn, og er nesten som det gode, gamle landhandleriet. Det er sånn vi liker det. Ansatte i XL-Bygg skal være blide, ekte og proffe, det gjør vi alt vi kan for å være her i Spydeberg også.

Jeg ser at flere blir mer vågale i fargene både ute og inne nå.

Mirjam Botten

Mirjam elsker farger

I malingsavdelingen møter kundene Mirjam Botten. Her stortrives hun med å hjelpe kunder å finne de perfekte fargene og kombinasjonene.

Ikke bare grått: Mirjam Botten ser at flere blir mer vågale i fargevalgene sine nå enn før. (Foto: Thomas Andersen)

– Jeg elsker når det kommer kunder som gir meg litt ekstra utfordringer, så jeg kan hjelpe dem å finne frem til ting de kan like. For eksempel hadde jeg en kunde som hadde bommet litt på malingen de hadde valgt tidligere. Jeg ringte og dobbeltsjekket mye med teknisk, for å være 100 prosent sikker da jeg ga dem råd. De ble superfornøyde og følte seg godt ivaretatt, smiler hun og legger til:

– Jeg vil jo så gjerne at resultatet skal bli like bra som kunden har sett for seg!

Mirjam selv elsker farger, og pleier ofte å teste nye produkter hjemme hos seg selv. Hun merker at stadig flere blir mer vågale i fargevalgene sine.

– Det har jo vært en trend med mye grått lenge, men jeg ser at flere blir mer vågale i fargene både ute og inne nå. Jeg synes det er så flott, for det går faktisk an å bruke farger uten å være helt vill, smiler hun.

Hun har et tips til de som vurderer å sette mer farge på tilværelsen:

– Velg litt rolige farger og sørg for at det harmonerer med resten av huset eller interiøret hjemme. For eksempel har jeg malt en veldig pen blåfarge hjemme nå. Jeg blir så veldig inspirert av å jobbe her!

Mange valg: Du kan få vedlikeholdsfrie vinduer, men det betyr dessverre ikke at du slipper å vaske dem. (Foto: Thomas Andersen)

Vedlikeholdsfri - ikke vaskefri

Sverre Madsen er eksperten på dør, vindu og varme. Og når det kommer til disse områdene trenger kundene ofte en god del veiledning. Det er jo rett og slett veldig mye å velge mellom og sette seg inn i!

– Jeg ser at flere vil ha vedlikeholdsfrie vinduer. Soldemping er også noe som mange ønsker. Man kan jo også ha varmedemping, uv-demping og støydemping, forteller Sverre og legger lattermildt til:

– Og med vedlikeholdsfrie mener jeg ikke at du slipper unna å vaske. Dessverre!

Mange ser seg blind på kjøkkenløsningen

Kjøkkenet er Christine Eidsaunes bord. Det er her hun er eksperten! Hun forteller at kundene er glade for at XL-Bygg tilbyr et bredt spekter av produkter og priser slik at man kan tilpasse kjøkkenet etter behov og lommebok.

Leke: Christine synes det er gøy når kundene våger å leke seg med mørke farger og ulike materialer og tresorter. (Foto: Thomas Andersen)

– Det jeg ser mer og mer av er at man nå kan leke litt mer med ulike farger og materialer. Tidligere har det gått mest hvitt, men det er ikke lenger skummelt å bruke mørke farger på kjøkkenet, gjerne i kombinasjon med litt mørkere vegger også, sier hun. 

Hennes beste tips til deg som vurderer å bytte ut kjøkkenet er:

– Kom og få tegnet opp en kjøkkenløsning for deg, helt uforpliktende og gratis. Mange ser seg veldig blind på løsningen man har fra før, og det er vanskelig å se for seg kjøkkenet på en ny måte. De aller fleste lander på en løsning som er annerledes enn de først tenkte. Jeg ser kjøkkenet på en helt annen måte enn det kunden gjør selv.

Service er alfa omega

Rune Pettersen i avdelingen med mur, grunn og støp er overbevist om at service er alfa omega i salg, og prøver å leve opp til å være en blid og glad proff.

XL-Bygg Spydeberg

Tronstadveien 4, 1820 Spydeberg

Tlf: 69 16 18 20

post@kft.no

Åpningstider:

Mandag-Fredag: 07:00-18:00

Lørdag: 09:00-14:00

Besøk XL-Bygg Spydeberg på nett!

– Jeg har jobbet her i 13 år, så man kan jo si at jeg har lang erfaring. De fleste som kommer til meg har ganske greie på hva de skal ha, men jeg hjelper mer enn gjerne med utregninger og beregning av for eksempel flate de skal ha støpt, sier han.

Mange velger også å benytte seg av Klappet & Klart når de skal bygge noe, for eksempel en garasje. På den måten frigjør man tid til å bruke på ting man heller vil, mens fagfolk du kan stole på fikser jobben. 

Se hvordan det gikk da Johannes Thingnes Bø brukte Østfolds Klappet & Klart til å bygge terrassedrømmen!

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet