Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med inn i Vardeveien 103:

- Vi fikk god hjelp til å skape et hjem

Annonse fra Fargerike Maler'n

Du har kanskje vært nysgjerrig på det flotte, hvite huset i Vardeveien? Nå har du sjansen til å bli med inn til Mona og familien hennes.

Snøen har lavet ned over Mysen hele natten, og på morgenen er veiene smale og snødekte. Oppover Vardeveien kjører vi forbi folk som skuffer snø på gårdsplassene sine. Til slutt kommer vi frem dit vi skal: Vardeveien 103. Det store, herskapelige hvite huset med de runde balkongene. I døra står Mona Seternes og vinker oss velkommen.

Se stort bildegalleri lenger ned i saken.

Særpreg: Det hvite huset i Vardeveien er kjent for mange. Det har mye særpreg, spesielt de runde balkongene er et blikkfang. (Foto: Jonas Ingstad)

Vel inne på det varme kjøkkenet lukter det deilig av kanelboller, og Mona vandrer rundt og rydder så smått.

- Nå har vi bodd her i et drøyt halvår. Tidligere bodde vi på Bærums Verk, men vi ville flytte nærmere familien vår. Egentlig har jeg aldri hatt noen drøm om å bo i hus, men da vi var på visning her var jeg solgt. Det føltes veldig riktig, smiler hun.

Familie: - Det er jo ikke bare meg som bor her da, påpeker Mona. Vi er nemlig på besøk mens resten av gjengen er på jobb, på skolen og i barnehagen. Dette bildet er tatt på familiens seilbåt ved en tidligere anledning. (Foto: Privat)

Så Mona, samboeren Harald Jellum og sønnene Tobias (9), Thomas (6) og Nicolai (4) pakket sakene sine og flyttet til Mysen. Huset i Vardeveien var flott i utgangspunktet, men det manglet personlighet og farge. Familien Seternes Jellum hadde lyst til å skape sitt eget hjem, så de kontaktet Fargerike Maler'n og interiørkonsulent Mari Caroline Johansen Teschner.

- Føles det som hjemme her? spør vi.

- Det er egentlig det Mari har hjulpet oss med. Hun har hjulpet oss å skape et hjem, svarer Mona. 

Mona og familien har planer om å sette opp stort partytelt i hagen til sommeren, og ønske alle naboene velkommen til en bli-kjent-fest. 

- Vi har lyst til å bli kjent med naboene våre. Jeg tenker også å ha veldig åpne dører, så folk kan komme inn og se seg rundt, smiler hun.

Hummer og kanari

Veggene på kjøkkenet er i en lys blåtone og gardinene er fargerike. Fargerik er også Mona i sin knallgrønne genser.

Skreddersydd hjem: Mari Caroline og Mona viser oss rundt i huset. I bakgrunnen ser vi hvordan de skreddersydde gardinene gir vinduene en ny fasong. (Foto: Jonas Ingstad)

- Hvis vi skulle gjort denne jobben selv, så vet jeg ikke hvordan det ville sett ut. Stilen min er litt mer hummer og kanari, mens mannen min er mer konservativ i fargevalgene. Vi ville aldri fått det så fint som nå, smiler Mona.

Og mens familien har prioritert å bruke tid og penger på fargevalg, gardiner og puter - så er faktisk store deler av møblene kjøpt via Finn. 

- Istedenfor å være på Facebook, så bruker jeg tiden min på Finn. Det er utrolig hvor mye fint folk kvitter seg med!

Vil ha frem det beste

Da Mari Caroline fikk oppdraget i Vardeveien 103 var det hennes aller første store prosjekt. I ettertid har hun riktignok hatt flere av dem. Fremgangsmåten er slik: Hun kommer på befaring, tar bilder av rommene og snakker med familien om deres tanker og ønsker og smak. Så setter hun sammen forslag med fargeprøver og stoffprøver som hun presenterer for familien.

Blikkfang: Tapeten på den ene veggen i stua er ment som et blikkfang. Blåtonene plukkes opp igjen i familiens møbler og interiør. - Tapeten er et blikkfang uten å være altfor masete, sier Mari Caroline. (Foto: Jonas Ingstad)

Saken fortsetter under faktaboksen.

Fargerike Maler'n

Folkenborgveien 1

1850 Mysen


Mandag - onsdag: 08 - 17

Torsdag: 08 - 19

Fredag: 08 -  17

Lørdag: 09 - 15

- Jeg ville få frem det beste i alle rommene. For eksempel har vi valgt en rolig sandfarge i stua, og gardinene er i nesten helt lik farge. De er skreddersydd i butikken for akkurat deres vinduer, og prikken over i-en er bisen på kanten av gardinen. Det gir den et mer herskapelig preg, forklarer Mari Caroline mens hun viser oss rundt i stua og peker på de mange vinduene med helt unike gardiner.

- Den tapeten Mari Caroline har valgt ut til den ene veggen i stua kommenteres alltid av gjestene våre. Det er jo litt gøy, sier Mona. 

Fargerike Malern og Mari Caroline har fargelagt alle rommene i det store huset på over 400 kvadratmeter. Det utgjør kjøkken og spisestue, stue, tre soverom, to kjellerstuer og et lite oppholdsrom. 

- Vi er veldig, veldig fornøyde. Vi ville som sagt aldri klart å gjøre dette selv, avslutter Mona. 

Se flere bilder fra Vardeveien 103:

Føler seg hjemme: Mona og familien føler seg nå endelig hjemme i Mysen, etter Mari Caroline og Fargerike har hjulpet dem å fargelegge hjemmet sitt. (Foto: Jonas Ingstad)
Favoritt: Kjøkkenet er familiens favorittrom. Ved dette bordet blir det både spist, snakket og jobbet. (Foto: Jonas Ingstad)
Lilla: Hovedsoverommet har fått en lillatone som gjør rommet lunt og gir det en luksuriøs følelse. - Det føles som om vi våkner på et hotellrom hver morgen, stråler Mona. (Foto: Fotograf S. Bråthen AS)
Skjønt: De to yngste sønnene deler rom, og her er veggene malt i en dus grønntone. - Vi vurderte barnegardiner her, men gikk bort fra det. Tanken er at siden barna vokser opp så fort, så kan rommet raskt gjøres om til noe annet uten å måtte skifte gardinene, forklarer Mari Caroline. (Foto: Jonas Ingstad)
Gutterom: Rommet til den eldste sønnen er blåmalt og har fått stilige, skreddersydde liftgardiner i samme tone. (Foto: Jonas Ingstad)
Litt gærne: I den ene kjellerstua har barna et rom fylt med spillkonsoller, prosjektor og TV. - Her nede tenkte vi at vi kunne være litt gærne i fargevalget, så det ble gult! smiler Mari Caroline. (Foto: Jonas Ingstad)
God følelse: - Dette rommet er et av de jeg liker best i huset. Jeg tilbringer endel tid her nede jeg også, selv om det liksom er en mannehule, ler Mona. (Foto: Jonas Ingstad)
Fra bod til stue: I kjelleren var det også et rom som av tidligere eier ble brukt til oppbevaring av blant annet motorsykkel. Rommet er nå gjort om til et hyggelig rom å være i. En skyvedørsgarderobe med messingkanter har vært utgangspunktet for fargevalgene her, og blant annet gulvteppet plukker opp igjen den fargetonen. (Foto: Jonas Ingstad)
Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet