Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Henrik kjøpte som singel og endte med familiebolig

Henrik Haugen (27) og Sandra Wallander (27) var barndomskjærester i Spydeberg. Da ungdomsskolen hadde reunion for ett år siden, traff de hverandre igjen og kjærligheten blomstret opp - i ny bolig.

Lund Vest

24 ferdigstilte rekkehus

48 leiligheter fordelt på to bygg ferdigstilles 1. kvartal 2018.

34 småhus fordelt på 18 Sonhus og 16 sorgenfunk. Ferdigstilles fra 2. kvartal 2018 og er delt opp i 2 byggetrinn.

Interessert? Les mer her.

Nå har Sandra flyttet inn i Henrik sitt rekkehus, og sammen med lille Celise på seks måneder lever de det gode livet som småbarnsforeldre på Lund Vest.

– Livet med småbarn er veldig greit her. Det er for det meste fortau overalt, så det er trygt og godt å trille Celise i vognen. Jeg bruker omtrent 25 minutter på å gå inn til sentrum av Spydeberg, og der finner jeg alt jeg trenger, forteller Sandra.

Henrik jobber som reperatør av skorsteiner og har oppdrag overalt på Østlandet. Da er det en fordel å bo sentralt som i Spydeberg. På under en time er han i Oslo hvor flesteparten av oppdragene er.

JULESTEMNING: Henrik og Sandra går sin første jul som småbarnsforeldre i vente på Lund Vest. Rekkehuset er julepyntet og lille Celise slapper av i mammas armer.

Nøkkelferdig bolig

Henrik har bodd i Spydeberg hele sitt liv. Han var førstemann som signerte kontrakten på sitt nye rekkehus på Lund Vest i 2014. I juli året etter kunne han endelig vri om nøkkelen i sin egen bolig.

– Det var en fantastisk følelse, og en stor overgang fra den kjellerleiligheten jeg leide. For meg som var singel og førstegangskjøper, var prisen på boligen helt avgjørende. Det var et stort pluss med friheten en nøkkelferdig bolig gir. Det var godt å slippe oppussing og jaget etter gode håndverkere.

At boligen leveres nøkkelferdig betyr bokstavelig talt at man kan flytte rett inn. Plenen er lagt, oppkjørselen asfaltert og hvitevarer, peisovn og sentralstøvsuger er på plass. Det samme er nytt og moderne ventilasjonssystem. 

GODT OG VARMT: At huset er nytt betyr også at det er godt isolert og topp moderne med balansert ventilasjonssystem. Allikevel er det godt og sjarmerende å fyre i peisen som er plassert midt mellom kjøkken og stue og dermed fordeler varmen godt.

Da Sandra flyttet inn og skulle fyre i peisen for første gang, fikk hun et spesielt møte med ventilasjonssystemet.

– Jeg klarte ikke å få fyr på peisen uansett hvor hardt jeg prøvde, og jeg forstod ikke hvorfor. Nå vet jeg jo at på grunn av det balanserte ventilasjonssystemet i nye hus så kommer det ikke luft inn, det er bare en jevn sirkulering av luft. Men vi har en lufteluke på veggen i stua, så når den er åpen kan vi fyre godt, humrer hun.

To fordeler ved å kjøpe på Lund Vest

Husbankfinansiering kan hjelpe boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Bakke hjelper boligkjøperen gjennom hele søknadsprosessen til Husbanken, og boligkjøper får svar i løpet av 14 dager.

Nøkkelferdige boliger betyr at man kan flytte rett inn ved overtakelse. Alt av hvitevarer er med, gulv og vegger på badene er flislagt, gressplen er lagt og oppstillingsplassen utenfor huset er asfaltert. Kunden får alt som står i prospektet.

Familievennlig område

Henrik og Sandra ser klare fordeler med boligens beliggenhet og mulighetene nærområdet byr på.

– Det er bra at barnehagen ligger så nært som den gjør. Det er jo omtrent så Celise kan gå dit på egenhånd om et års tid! I tillegg ligger barneskolen bare to kilometer unna når den tid kommer, forteller Henrik.

Boligene på Lund Vest er ideelle for småbarnsfamilier med lekeplasser og gode muligheter for å utforske naturen i nærområdet.

– Det er ihvertfall to babyer til i denne rekka av hus vi bor i. Når Celise er så liten som nå, lever vi litt i en boble, men når hun blir eldre gleder jeg meg til å ta i bruk lekeplassen på hjørnet her og bli bedre kjent med naboene. Det er godt tilrettelagt for barnefamilier rett utenfor døra her. 

En kort gåtur unna boligområdet finner man det man trenger i hverdagen. Helsestasjon, dagligvarebutikker, caféer og et par restauranter ligger i sentrum av Spydeberg. 

Vil du vite mer om siste salgstrinn av eneboliger på Lund Vest? Les mer her.

Avstander fra Lund Vest:

• Til Spydeberg sentrum: 1,5 kilometer

• Til Oslo: 50 kilometer. Tog: 45 min • Buss: 55 min • Bil: 45 min

• Gode kollektivforbindelser med togstasjon i området

• Barnevennlig

• Barnehage kun et steinkast unna boligene

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet