Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Erling Rød gir deg svaret:

Slik velger du mellom diesel, bensin, el-bil eller hybrid

Annonse fra Erling Rød AS

- Vi får spørsmålet hver eneste dag. Hvilken type bør jeg velge? Så nå tenkte vi at vi skulle samle forklaringene våre her til alle som måtte lure, smiler Espen Rød.

Sagveien 7, 1814 Askim

Åpningstider:

Mandag - onsdag: 07:30 - 16:30

Torsdag: 07:30 - 19:00

Fredag: 07:30 - 16:30

Lørdag: 10:00 - 13:00



Vi møter daglig leder, Espen Rød, og hans tre bilselgere på kontoret en onsdag formiddag. Ute er himmelen grå og regntung, men inne i hallen skinner de blanke bilene om kapp. 

- Vi ser jo at det er en god del forvirring rundt hvilken type bil som er lurest å velge, begynner Espen og rundt ham nikker Tore Melleby, Jan-Roar Gustavsen og Bjørn Skulderud. 

Sistnevnte skyter inn: 

- Ja, hver eneste dag spør kundene hva de burde velge. Da svarer jeg med et spørsmål tilbake: Hva slags behov har du? Pendler du, eller er det aller mest småkjøring? Trenger du å trekke noe? 

Sparer tusener i måneden med el-bil

Under intervjuet springer de tre selgerne litt frem og tilbake. De følger opp kunder som kommer inn i butikken, og svarer på telefoner.

- Hvem kjøper typisk en el-bil? spør vi. Svaret kommer raskt.

- Det er en som pendler eller småkjører mye. Ofte bor de i Askim og omegn, men jobber for eksempel i Oslo. Med el-bilen sparer du inn flere tusen kroner i måneden som pendler, med tanke på drivstoffkostnader, bompenger og årsavgift. Det blir fort 3-4.000 kroner spart, påpeker de.

IDIOTSIKKER: - Denne bilen er jo helt idiotsikker, skryter Jan-Roar mens han demonstrerer hvordan ladekabelen settes i. - Bilen har innebygd sperre, så du får ikke kjørt avgårde med kabelen i heller, smiler han. (Foto: Thomas Andersen)

Godt utbygd nett

Tendensen tidligere har vært at el-bilen fungerer som en bil nummer to i familien, men i følge Erling Rød-selgerne er det fler og fler som velger el-bilen som hovedbil.

- Det er et veldig godt utbygd nett i hele landet nå. Bare rundt her er det en bråte med ladepunkter. På 20 minutter har du fått ladet bilen til hvertfall 70 prosent, så det går fort, argumenterer Bjørn og Jan-Roar.

Alle tre har lang fartstid i Erling Rød AS. Tore er salgssjef og har vært her i 20 år, Jan-Roar i 22 og Bjørn i ni år.

- Bjørn er "han nye", spøker de andre.

Espen Rød har drevet familiebedriften siden 2000. Det var hans farfar, Erling, som startet opp i 1952 da han fikk agentur på Volkswagen. Siden den gangen har bedriften vokst enormt. 

Ingen rekkevidde-angst med hybrid

Dersom du stort sett kjører korte strekninger, men har behov for lengre kjøreturer iblant, så kan hybridbil være en god løsning. 

- Med hybridbil får du egentlig tre biler i ett, mener Bjørn og utdyper:

- Du har en elektrisk bil på kortere turer, samtidig som bilen har en sterkere motor og flere hestekrefter. På langtur behøver du ikke stoppe for å lade. Og prisen er gunstig fordi det ikke er personbilavgift på hybrider.

- Ja, her har du en bil helt uten rekkeviddeangst, spøker Jan-Roar.

Klart for hyttetur: Med Tiguanen har du en kraftig og god bil, som du helt sikkert kommer deg opp til hytta med, forteller Tore, Jan-Roar og Espen. (Foto: Thomas Andersen)

- Diesel er helt trygt

Når det gjelder diesel er selgerne enige om at det er mye forvirring blant kundene deres med tanke på avgifter og begrensninger. De kan likevel forsikre om én ting:

- Det er ingen grunn til å frykte dieselbilen!

- Vi har mange kunder som bor her i Askim, men som må gjennom Oslo en gang iblant. De har absolutt ingen grunn til å være redd for å kjøpe en diesel-bil, mener de. 

Dersom du kjører langt og iblant behøver å trekke noe, for eksempel en tilhenger eller campingvogn, er diesel riktig valg for deg.

- Du får en langt smidigere bil når du velger diesel. Her har du også større muligheter med firehjulstrekk og automat, sier Tore.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

Tre raske om hver biltype

El-bil

- Best for småkjøring/pendling.

- Sparer mye utgifter.

- Miljøvennlig.

Hybrid

- Småkjøring med litt langkjøring iblant. 

- Sterkere enn ren el-bil, rimeligere enn ren drivstoff-bil.

- Gunstig pris pga. ingen personbilavgift til staten.

Diesel

- Kjører ofte lengre strekninger.

- Sterkere bil, kan trekke tilhenger/campingvogn.

- Fint dersom du er opptatt av 4WD og automat.

Bensin

- Småkjøring.

- Bilen blir fortere varm og bruker derfor mindre drivstoff.

- En liten bensinbil er gunstigst mtp. prisstigning. 

Bensin kan spare utgifter

Dersom man småkjører mye og trenger en liten bil, men ikke er interessert i el-bil, er sannsynligvis bensinbil det beste valget. 

- En liten bensinbil bruker mye kortere tid på å bli varm enn en tilsvarende dieselbil, og bruker derfor mindre drivstoff. Den vil derfor være billigere i drift, forklarer selgerne. 

Et annet poeng å nevne er at bensinbilen vil falle mindre i verdi de første årene enn en dieselbil.

El er fremtiden

- Nå har vi snakket mye om de forskjellige biltypene. Hvilken selger dere mest av?

- Folk spør oss hva som er fremtiden, og det er ingen tvil om at fremtiden er elektrisk. Av alle bilene vi solgte i 2017 var 61 prosent av dem el-biler. El-bileiere er en utrolig fornøyd kundegruppe, spesielt dem som i utgangspunktet var litt skeptiske, sier Espen. 

De andre rundt bordet er enige. 

- Og dersom man er usikre, og ikke ønsker å ta noen sjanser, så anbefaler vi å lease. Da er det vi som tar risikoen på markedet, og det er helt trygt for kunden, påpeker Tore.

- Ja, det er faktisk ingen grunn til å ikke kjøpe bil, gliser Jan-Roar. 

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet