Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lillian vant Reisesjansen i fjor

Byttet Mysen-utsikten mot Manhattan skyline

Annonse fra Reisesjansen

- Jeg leverte kun én kupong på vei til butikken. Da de ringte og sa jeg hadde vunnet fikk jeg helt hakeslepp. Jeg vinner jo aldri noe!

Da hun fikk vite at hun var den heldige vinneren av Reisesjansen 2017 var ikke Lillian i tvil. Det var sønnen, Jens Petter, som skulle få bli med på tur til New York.

- Han hadde vært der tidligere, men for meg var det første gang. Det som overrasket meg mest med New York var nok størrelsen. Man vet at det er stort, men det er så enormt stort! Man klarer ikke å forestille seg det på forhånd, smiler Lillian.

Panorama: Utsikten fra Empire State Building er upåklagelig. - Det var helt uvirkelig å være oppe i 80. etasje, forteller Lillian. (Foto: Jens Petter Dingtorp)

Uvirkelig utsikt

Vi møter henne hjemme i Rugdeveien. Her har hun fantastisk utsikt utover Mysen hvor hun har bodd de siste tretti årene. I høst ble denne utsikten byttet ut med en helt annen - nemlig Manhattan skyline. 

-  Da vi stod oppe i Empire State Building og så utover var det helt fantastisk. Og det er jo veldig uvirkelig å ta heisen opp til 86. etasje, forteller hun. 


Ta en sniktitt i Lillian og sønnens fotoalbum her:

Snublet over brannmann-parade

Lillian snakker varmt om minnene hun og sønnen skapte i New York. De har vært på mange turer sammen tidligere, men aldri i USA. 

- New York skiller seg veldig fra andre steder jeg har vært med tanke på størrelsen. Andre storbyer i Europa kan du fint trave gjennom på en helg, men i NYC har du ikke sjans. Det er så stort at det er vanskelig å se enden på det. Og det er uendelige muligheter, sier hun og legger smilende til:

- Plutselig snublet vi over en stor parade med brannmenn. Jeg aner ikke hvorfor de gikk i parade, men det var skikkelig fest! De hadde stengt av to-tre kvartaler. Det var brannbiler, brannmenn i full uniform og flere som danset rundt. 

Dette er Reisesjansen

Reisesjansen er en spørsmålskonkurranse for Smaalenenes Avis’ abonnenter og lesere som starter mandag 5. februar og varer i 4 uker.

Mandag til fredag vil du finne dagens spørsmål. Svarene finner du i Reisesjansen-annonsene.

For å være med kan du kan scanne en QR-kode eller fylle ut en svarkupong som du finner du hos Reisesjansens hovedannonsører (annonser på side 6 og 7). QR-koden eller kupongen skal leveres i en Reisesjansen-postkasse i lokalene til dagens hovedannonsører innen 3 virkedager.

Jo flere av spørsmålene som du besvarer og leverer hos de ulike annonsørene, dess større sjanse har du for å vinne. Se trekningsliste i Smaalenenes Avis hver lørdag under aktiviteten.

Årets hovedpremie er tur til New York. I tillegg trekkes det tre turer til Barcelona, samt andre spennende premier. 

Hett tips til neste vinner

- Hvilke tips har du til den heldige som vinner samme tur i år?

- Da tenker jeg at det er lurt å forberede seg godt, bedre enn hva vi gjorde. Les og undersøk hva du har lyst til å oppleve og utforsk det, heller enn å prøve å se alt. For det går jo ikke an! En annen ting vi syntes var nyttig var å ta turistbussen i begynnelsen. Det føles kanskje veldig turistaktig, men da får man et godt overblikk, tipser Lillian. 

Og det er jo ingen hemmelighet at det koster penger å leve i New York. 

- Det kan nok være lurt å spare opp penger på forhånd. Det er jo ikke noe gøy å måtte leve på sparebluss når man er på tur!

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet