Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Askim, Eidsberg, Spydberg, Hobøl – perler i Østfold med mange severdigheter

Annonse fra Matchbanker

Indre Østfold byr på rikelig med attraksjoner, fornøyelig opplevelser, berikende eskapader i naturen for hele familien, og gode spisesteder og overnattingsmuligheter i forskjellige kategorier. Det er en variert og spennende region, hvor man lett kan få noen feriedager til å gå, året rundt.

Noen ganger er en liten ferie i nærområdet akkurat det man har bruk for, - å hygge seg i ro og mak sammen med venner og familie, uten å skulle planlegge lange feriereiser, tenke på vaksiner, sikkerhetskø eller overfylte strender. 

Indre Østfold innbyr til nettopp dette, og mange av de mulige aktiviteter i regionen er billige eller gratis. Hvis man også vil ta opplevelser med som koster litt, kan økonomien sette sine begrensinger. Det er en god idé å tenke seg godt om før man eventuelt tar opp et lån. Les forbrukerrådets anbefalinger først og være sikker på at det ikke blir for dyrt.

Badeland, piknik og gruvebesøk i Askim

Mulighetene for utfoldelse er mange i Askim. Østfoldbadet er et stort og hyggelig badeland, plassert sentralt i kommunen. Det ble åpnet av Kong Harald 5. i 2000. Badelandet har blant annet sklier, hoppetårn og bølgebasseng, egen svømmeklubb for barn, og lysorgel i taket til når det arrangeres vanndiskotek – her kan hele familien få en fornøyelig dag.

Hvis man vil oppleve enda mer imponerende vannkraft, har Askim også Solbergfoss Hydropower Plant, et mektig damanlegg der store vannmasser bruser fra Mørkfossen ned mot Solbergfossen. Det er også badeplass og en meget flott park ved damanlegget, og området innbyr til å ta piknikkurven med. En annen severdighet som er vel verdt et besøk er Askim Museum, et flott bygdemuseum med gamle gårdshus og en kjøpmannsgård, vakkert beliggende ved Grøtvedtoppen. Muséet eies og drives av Askim historielag.

Romsåsen gruver, litt vest for Askim, var opprinnelig en del av Rom Nikkelverk. Gruvene er åpne for besøk hver søndag, hvor du kan ta en enestående vandring med guide gjennom de gamle gruveganger. I området rundt er det også mulighet for klatring og rappellering, med instruktører fra Askim Speidergruppe.

Eidsberg og Trøgstad – fra eldgamle kirker til elgsafari og paintball

Eidsberg kirke er en flott gotisk kirke, opprinnelig bygget sist på 1200-tallet. Kirken kalles også «Østfoldkatedralen», og har utover de kirkelige handlinger også klubb for barn og unge, retretter, og en rekke fine konserter. Den mest kjente attraksjon ellers i Eidsbergområdet er Momarken travbane, som åpnet i 1920.

En god times kjøretur nord for Eidsberg finner du Trøgstad, en vakker liten innlandskommune som også har fine badeplasser ved innsjøene, ypperlige skiløyper om vinteren, fine gamle kirker og et bygdemuseum. I Trøgstad kan du dessuten utfolde eventyrlysten på elgsafari. Olberg camping tilbyr denne unike anledningen til å se skogens konge på nært hold, - og med garanti for å møte elgen i all sin prakt, hvis ikke får du pengene tilbake. Splash Paintball Klubb holder åpen fra mai til og med september, og her kan fantasien få fritt slag i en heftig omgang banespill, skogsspill eller scenariospill.

Få pengene til det

Det er gleder og fornøyelser rett utenfor ens egen stuedør som ikke koster noe, andre krever litt luft i budsjettet. Hvis du tenker på lån, kan hjemmesiden Matchbanker hjelpe deg med å gi et overblikk over lån med forskjellige lånevilkår. På den måten kan du søke etter ett som har en ansvarlig tilbakebetalingsplan.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet