Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ekspert-tipset:

– Velg et allsidig antrekk til julefeiringen

Det er ingen grunn til å kjøpe et antrekk du bare får bruk for én gang. På Askimtorget finner du mange skatter som kan gjenbrukes til både hverdag og fest!

1. Velour-plagg

Velour-plagg en stor hit jul etter jul, så også hos Days Like This på Askimtorget.

– Velour er et stoff som opptrer veldig elegant. Bruker man det man ikke pynte det så voldsomt opp, for det har et eksklusivt preg fra før, sier butikkleder hos Days Like This, Lene Skjeppe.

Hun mener enkelt kan pyntes ned til hverdags, om man synes det blir for pyntet i seg selv.

– I år har vi fått inn velour både i kjole, skjørt og topp, så man kan gå for et fullt antrekk med velour eller velge å kombinere det med noe annet, alt ettersom, råder Skjeppe.

Kaja Elvebråten fra Days Like This viser frem noe av julens utvalg.
Klassiske toner finner man også hos Days Like This.

2. Be om fargeråd

Vår jobb er å kunne hjelpe kunder som står fast, med å få andre idéer enn det de i utgangspunktet hadde. Det er mange ganger vi viser dem hvilke farger som kan passe og kundene blir positivt overrasket fordi de selv ikke hadde sett for seg den kombinasjonen.

– Til jul i år har vi det klassisk sorte, det kommer man ikke utenom, smiler Lene Skjeppe.

– Fra å ha hatt mye rustfarger i høst, har vi nå fått inn en del rødtoner frem mot jul. Vi har også litt kalde pasteller, nesten litt rosatoner og ikke minst teal, som er litt grønnblått. Dermed kan man pynte seg i flere farger enn de typiske julefargene.

Skjeppe forteller at blomsterprint-trenden har holdt seg også inn mot jula. Hos Days Like This er det denne gang med et litt mer asiatisk-inspirert uttrykk.

3. Ikke tenk at paljetter og glitter kun er til fest

Når kalenderen viser desember kommer det alltid mye glitter og paljetter i butikkene, som gjør det lett å pynte opp.

Paljetter og glitter har blitt hverdagskost. Her fra Kappahls utstilling på Askimtorget.

En topp med paljetter eller glitter kan kanskje føles som litt mye til hverdags. Det inntrykket avkrefter Sanela hos Kappahl på Askimtorget.

– Det er mye glitter, paljetter, silke og blonder hos oss nå. Det er mange som forbinder dette med fest, men i år mer enn noen gang er det på alt. Det er absolutt ikke feil å bruke det til hverdags, men om man føler paljetter og glitter er for mye, kan det dempes med en dressjakke eller en vid bukse i rolige farger, anbefaler hun.

4. Tenk gjenbruk - og be om hjelp

Å skulle bruke klærne på flere og nye måter er noe Skjeppe er veldig tilhenger av. Hos Days Like This baserer de seg på hverdagsfine klær, som samtidig passer til fest.

– Hverdagsfint tøy åpner også opp for allsidig bruk. For å få mest mulig ut av et plagg eller antrekk prøver vi å hjelpe kundene våre med å se flere kombinasjonsmuligheter. Ved å be om hjelp vil man få en annens blikk på hvilke farger man kan bruke og hvordan man kan forandre uttrykket ved å bytte ett plagg med et annet, avslutter Skjeppe.

Sanela fra Kappahl viser frem et antrekk man like gjerne kan ha på julelunsj med venninner, som på julebordet med jobben.
Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet