Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Husker du juletrefestene på Viking Askim?

– Det ble ikke spart på noen ting

Enten man fikk oppleve magien med egne øyne, eller har fått den gjenfortalt av foreldre eller besteforeldre, så har juletrefestene i Viking Askim satt dype spor langt utenfor Askims grenser.

Det er førjulstid i Askim. På torget står julegrana og bringer julestemning, inne på Askimtorget er det hyggelig pyntet til jul. Julehandlende tar seg en pust i bakken og koser seg med julekaker på kafé. På asjetten har de julekaker, noen med en kopp kaffe til, mens andre nyter årets første julegløgg.

I 2017 er Askimtorget et sted mange forbinder med julehandel og hygge i ukene og dagene før den store dagen. Kanskje ikke så rart, når kjøpesenteret, i gamle Viking Askims lokaler, tross alt har julestemning i fundamentet.

På én søndag arrangerte Viking Askim to juletrefester med hele 400 barn tilstede. Arkivfoto: Askim Historielag

Godteri i krigstiden

Selv om det er krigstid, blir det jul også i 1943. Willy Johansen er i slutten av tenårene da han blir spurt om å delta som pikkolo på juletrefesten samme år.

– Vi fikk ordentlig uniform, rustrød med sånn rund pikkololue og frakk. Oppgaven var å ønske barna velkommen. Andre skulle være tanter og onkler og passe på barna, forteller herremannen fra Askim, som i dag er 89 år.

Han sitter i godstolen i leiligheten sin i Hovsveien og mimrer om juletrefestene i Viking Askim. En juletrefest så magisk at folk i og utenfor Askim fortsatt får stjerner i øynene når de blir minnet på den.

– Jeg husker spesielt godteposene. Det var noen veldige godteposer, altså. Til og med i krigstiden. Som voksen på den tiden må jeg jo si jeg ble imponert og litt forbløffet over at de klarte å få tak i så flotte godteriposer. Det var ikke akkurat hverdagskost under krigen, påpeker Johansen.

Arbeidsplassen med hjertet for familien

Spol tilbake til hverdagen som ansatt på Viking Askim. Johansen begynte der som 15-16-åring og ble der i 28 år, helt til produksjonen flyttet til Malaysia.

Han minnes en bedrift som var opptatt av at de ansatte skulle få utdanning og utvikle seg i bedriften. Selv fikk han reise til Gøteborg på et to-årig studie. Da han kom tilbake fant han sin bane i avdelingen for teknisk fottøy.

– Det var veldig fint å jobbe på Viking, for man ble tatt godt vare på. Sjefene var opptatt av skolering av de ansatte, og de var blant de første bedriftene som fikk bedriftslege og sykepleier. De ansatte også en som hadde spesielt ansvar for riktige arbeidsstillinger, så de var tidlig ute med forebyggende tiltak. De hadde også spesielle arbeidssteder hvor de som ikke kunne følge med i produksjonen kunne få en jobb, slik at de kunne være der til de ble pensjonister. 

Willy Johansen fra Askim jobbet på Viking Askim i 28 år, og mener juletrefestene var et bevis på ledelsens engasjement for de ansatte.

Gjennomtenkt ned til minste detalj

Tilbake i fabrikken var det hektisk aktivitet før juletrefesten kunne starte. Juletrefestene som var så spektakulære at de tok pusten fra både barn og voksne.

Det krevde sitt av både planlegging og praktisk arbeid. Bedriftens egne snekkere og elektrikere ble satt i sving. Dessuten skulle godteriposer pakkes, og julenisser og verter skulle rekrutteres blant Vikings mange ansatte.

– Det var litt av et apparat som ble satt igang. I kantina ble det bygget opp scene, og på to sider av salen var det digre vinduer, som de strakk et lerret over, med julemotiver malt på. Det ble pakket ned og gjenbrukt i mange år. Det var så flott, sier Willy i beundring.

Treet gikk til taket

– Hvert år pleide ungene å spørre om juletrefesten i god tid, for den var veldig populær. Kantina var stor og hadde plass til mange, men som regel ble det fylt til døra. Det kom jo unger fra hele Indre Østfold, fra Mysen, Trøgstad, Skiptvedt, Spydeberg og Hobøl, til og med helt fra Ise i Sarpsborg, forteller Johansen.

Helt sentralt var selvsagt gangen rundt juletreet.

– Det ble mange ringer som gikk rundt juletreet. Du kan si at det treet ikke akkurat var lite, det gikk til taket det vet du, humrer Johansen fra godstolen.

På scenen var det et program uten like. Viking hentet inn stjerner fra hovedstaden, alt fra artister til sjonglører. Det var underholdning av topp klasse for barna. 

Og når de forventningsfulle barna endelig fikk godteriposene sine var det ikke bare av én nisse.

– Nei, det var opptil flere nisser der! Jeg tror nesten ikke du kunne telle alle sammen. Det var såpass mange barn at man trengte en hel masse nisser, ler Willy.

Ville imponert selv dagens unge

Willy erindrer at det var litt tomt for barna i årene etter at Viking Askim hadde flagget ut produksjonen og juletrefestene ikke lenger ble arrangert.

– Jeg har inntrykk av at juletrefestene har hatt stor betydning for mange barn her. Det ble ikke spart på noen ting. Jeg tror at selv for dagens barn, ville juletrefesten på Viking Askim vært helt spesiell, avslutter Willy.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet