Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anette og Janne satser lokalt

Akkurat i tide til jul åpner Anette Lysne og Janne Johansen sitt spennende showrom i Askim. Med økende etterspørsel satser de nå på å trekke flere interiør- og kunstinteresserte fra fjern og nær.

Dølt-bildene har glimt i øyet. I showrommet kan man se bildene innrammet eller printet på glassplate.

I andre etasje i Kirkerudveien 1 skjer det ting før jul. Her har Dølt og Deco Design, to firmaer med lokale krefter i spissen, funnet sammen og skapt en oase for interiør- og møbelinteresserte.

To store spisebord er dekket til fest, et hjørne i lokalet er forvandlet til et megastilig baderom. I tillegg pryder kunst fra Dølt veggene.

Har vokst seg ut av garasjen hjemme

Hvorfor ville dere ha et fysisk showrom?

– Flere og flere vil komme og se, ta og kjenne på produktene, og bli mer kjent med det vi gjør, forteller Anette Lysne fra Deco Design.

– Vi har hatt kunder fra hele landet innom garasjen vi har holdt til i, men nå har vi vokst oss ut av den, ler Lysne, som nå får verksted vis-à-vis showrommet.

2. desember blir det åpningsfest og du er invitert! Les mer her.

Hos Deco Design kan man spesialbestille møbler og baderomsinnredninger eller mål, farge og ønske. I det siste har etterspørselen etter baderomsinnredning vokst for Anette og Thomas i Deco Design. Mikrosement er et vanntett produkt.

Deco Design ble til etter at Anette ønsket seg et betongbord for noen år siden.

– Vi støpte det, men bordet ble både råtungt, kaldt og det ble merker på det med én gang. 

Anette lette etter et bedre alternativ, og kom over mikrosement. Sammen med mannen Thomas Lysne, har hun de siste to årene blitt en av få spesialister på mikrosement i landet.

 – Mikrosementen har mange bruksområder. Det er vanntett produkt som kan legges tynt oppå de fleste underlag, og egner seg derfor godt på blant annet bad, kjøkken og gulv. I tillegg tåler det mye bruk, gir en jevn og fin overflate og er lett å rengjøre.

Deco Design og Dølt ønsker deg velkommen til showrommet, 

2. desember fra klokka 14-16! Adresse: Kirkerudveien 1.

Kunder langt utenfor Askims grenser

Fra garasjen utenfor hjemmet deres i Askim har de bygget opp bedriften. De lager møbler fullstendig etter kundens ønske, holder kurs i bruken av mikrosement og knytter til seg håndverkere som de leverer mikrosement til, landet rundt.

Selv om kortene holdes tett til brystet, innrømmer hun at de også er i kontakt med større kjeder om produktet.

Det populære hjertebildet "Bare litt til" ble til like etter at Janne fikk beskjed om at morfaren hadde fått kreft. – Hjertet symboliserer livet i form av et timeglass som man ikke kan snu. Og at man selv, i hovedrollen, og familien og venner i birollene, aldri blir klare. Vi vil bare ha mer tid, bare litt til.

Deco Design + Dølt = sant

På ett av sine mikrosement-kurs ble Anette kjent med spydeberging Janne Johansen, kunstneren bak Dølt. 

For Dølt-Janne har tegning alltid vært en hobby, men for to år siden endret alt seg. Da fikk hun vanvittig respons på en tegning til inntekt for Redd Barna under flyktningkrisen.

– Jeg fikk flere henvendelser og så at det var grobunn for noe mer. Tidligere har jeg hatt jobb ved siden av, men nå har jeg flere større oppdrag og nettbutikken går unna. Nå satser jeg kun på Dølt, sier Johansen.

Valgte navn med glimt i øyet

Dølt-navnet får hun mange spørsmål om. Navnet er valgt med glimt i øyet, fordi hun mener Janne Johansen på 34 år, med mann og har to barn, rett og slett høres litt døll ut. Kunsten hennes, derimot, viser noe helt annet.

– Inspirasjonen er egentlig uendelig. Jeg har flere bilder som er inspirert av sanger, for eksempel Evig eies kun et dårlig rykte, og Har du fyr. I tillegg påvirker følelser og ting jeg brenner for. Før jeg laget fiskeren fra løkka, så jeg bildet hjemme hos bestemor og tenkte det ville vært gøy å gjøre en ny versjon av, smiler hun.

I det nye showrommet vil Janne få vist frem de ulike trykkmetodene, enten man velger papir, Fineart eller glass. Hun er strålende fornøyd med å ha en ny base og får ikke fullrost sin showrom-kollega nok.

– Anette og Thomas er sykt dyktige på det de gjør. Det gjør også at man får en veldig trygghet til det de gjør, og det var ikke tvil om at jeg ville være med.

Nå gleder Janne og Anette seg til å ønske velkommen til showrommet og vise både askiminger og andre hva de lager. Første anledning er 2. desember fra kl. 14-16, og alle er velkomne. Her kan du melde din interesse.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet