Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik gikk det da Camilla fikk drømmedag på Askimtorget

Camilla fikk ny frisyre, nye klær og måtte posere som en modell, på en lørdag litt utenom det vanlige i Askim.

Askimtorget setter stor pris på følgerne sine på Facebook. Såpass mye at de gjennom en Facebook-konkurranse ønsket å gi bort en helt spesiell dag til en av følgerne sine, nemlig en bli ny-dag på senteret. Den heldige vinneren ble Camilla Bystrøm fra Askim.

FØR: En spent Camilla gleder seg til sin bli ny-dag på Askimtorget.

Hun fikk en uforglemmelig dag, med nye klær, ny frisyre fra Nikita, ny make-up og styling fra Vita, og i tillegg en deilig lunsj. Hun fikk velge fritt blant alle Askimtorgets butikker og kunne handle klær, sko og tilbehør for 5000 kroner! Hun hadde også med seg herlige Elin, fra VITA på Askimtorget, som vertinne gjennom dagen. 

Her kan du lese Camillas egne ord fra drømmedagen på Askimtorget:

Å bli trukket ut som vinner av bli-ny konkurransen var fantastisk gøy. Stor jubel i stua når jeg fikk beskjeden kan mann og barn bekrefte! Veldig ydmyk og takknemlig for å bli trukket ut blant så mange deltagere som sikkert hadde fortjent det like mye som meg!

Fotograf Jonas Ingstad knipset før-bilder og var med oss stort sett hele dagen. Både han og vertinne Elin var herlige å ha med seg, og gjorde også at jeg klarte å senke skuldrene.

AVSLAPPET: Roen senket seg da Camilla fikk topp behandling hos Nikita frisør.

En helt ny frisyre

Dagen startet i frisørstolen hos Nikita og jeg var veldig klar for forandring. Jeg er veldig fornøyd med hvordan frisøren ikke var redd for å klippe av lengden på håret! Er kjempefornøyd med resultatet!

Så gikk turen videre til Vita og Elin som sminket meg før vi startet på shoppingrunden.

Skylapper på for fotoshoot

Til slutt gjensto det å ta nye bilder. Litt utenfor komfortsonen på en lørdag med masse folk i byen, men med skylapper på og god motivasjon fra både Jonas og Elin håper jeg resultatet ble bra.

Å bli ny akkurat denne dagen passet ekstra godt, siden familien skulle ut på en helaften med middag ute og show på Kulturhuset samme kveld. Fiks ferdig med ny frisyre, nye klær og ferdig sminket kunne bare kvelden komme! 

STYLING: Hos Vita plukket Camilla opp noen nyttige tips.

Luksusproblemet

Som sikkert mange andre er det ikke vanlig for meg å bruke så mye penger på bare meg selv. Når jeg først skal finne noe sliter jeg plutselig med å finne noe jeg har lyst på, luksusproblem akkurat denne dagen... Men med god hjelp fra Elin og butikkpersonalet finner vi noen basisplagg og deretter går det slag i slag.

Fant både klær, sko og tilbehør som jeg garantert kommer til å bruke mye, både til hverdag og fest!

Vi fikk også deilig lunsj og pust i bakken på Caesar palace.

ETTER: Camilla poserer for fotografen etter å ha hatt noen avslappende timer med frisør, styling og shopping.
Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet