Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Årets Reisesjansen-tur:

– En by du bare vil tilbake til

Annonse fra Reisesjansen

Årets hovedpremie i Reisesjansen er en tur til verdensmetropolen New York. Vi tok temperaturen på gata i Askim for å høre hva folket tenker om reisemålet.

New York, New York - byen som så mange har et forhold til, enten det er gjennom musikk, tv-serier, filmer eller som reisemål. For å lade opp til Reisesjansen 2017 som starter på mandag, tok vi turen ut på gata i Askim for å sjekke hva folk synes om den verdenskjente byen som aldri sover.

Fakta: Dette er Reisesjansen 2017

Reisesjansen er en spørsmålskonkurranse for Smaalenenes Avis' abonnenter og lesere som starter mandag 6. februar og varer i 4 uker. 

Mandag til fredag vil du finne dagens spørsmål. Svarene finner du i Reisesjansen-annonsene.

Svarkupong er i Reisesjansens hovedannonser side 6 og 7. Kupongen skal «postes» i en Reisesjansen-postkasse i lokalene til dagens hovedannonsører innen 3 virkedager. Jo flere av spørsmålene som du besvarer og «poster» hos de ulike annonsørene, dess større sjanse har du for å vinne. Se trekningsliste i Smaalenenes Avis hver lørdag under aktiviteten. Vi trekker én vinner fire lørdager på rad.

Tre vinnere får en tur til Barcelona for to personer hver og én vinner en tur for to til New York.

I tillegg er du med i trekningen av: • 4 gavebrev med StenaCruise for 2 pers. i en Comfort Class (inkl. lugar og spa.) • Billetter til Askim Kulturhus • Badebilletter • Kinobilletter

Vil opp i lufta

Grethe Berg og Hilde Andersen, Askim.

– Jeg kunne absolutt tenkt meg å reise dit. Det frister med sightseeing fra lufta, så skulle jeg dit vil jeg opp i helikopter. Også husker vi alle 11.september, så jeg kunne absolutt tenkt meg å se det området der hvor tårnene sto. Hvis jeg skal dit er det ett av stedene jeg kommer til å besøke, forteller Grethe.

– Ja, jeg kunne også tenkt meg helikopter-tur og å besøke minnestedet etter 11. september. Så har jeg veldig lyst til å ta med datteren min og dra på show der. Ja, også det å gå rundt og oppleve bylivet, det ville jeg tatt meg tid til, forteller Hilde.

Det frister med sightseeing fra lufta.

Hilde Andersen

Emilie Erlandsen og Amalie Elkrog Nilsen.

Shopping og musikal

Emilie Erlandsen og Amalie Elkrog Nilsen, Askim

– New York er definitivt et sted vi kunne tenkt oss å reise til. Det hadde vært så koselig å reise sammen, sier de to jentene.

– Det hadde nok blitt en del shopping nede i sentrum. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å se en musikal også, kanskje Phantom of the Opera, sier Emilie.

– Det er ikoniske steder der som du ser på tv og i filmer, som hadde vært gøy å se i virkeligheten. Det er ting vi ikke har så mye av i Norge da, de store, store parkene og de høye bygningene, forteller Amalie.

Det er ikoniske steder der som du ser på tv og i filmer.

Amalie Elkrog Nilsen

Trine Lunde.

Forelsket i unike Central Park

Trine Lunde, Askim

– Jeg var der høsten for fire år siden, som bursdagsgave til meg selv da jeg fylte 40 år. Andre gang var turen konfirmasjonsgave til sønnen min. Så vi har vært der som skikkelig turister, men vi har også dratt litt utenfor de typiske turistområdene. Det er en by du bare vil tilbake til.

– Hvis jeg skal gi ett tips er det å ta sightseeing-buss de første dagene. Noen vil kanskje synes det er veldig turist, men det er en fin måte å få oversikt over byen raskt, så kan man dra tilbake til de områdene man synes ser koselig ut.

– Var det ett sted som utmerket seg spesielt?

– Jeg må si jeg synes Central Park er fascinerende. Der har man en grønn, stor park med digre skyskrapere rundt. Det er en oase med benker, hundeeiere som går rundt og små kafeer, med det voldsomme livet på utsiden.

Det er en oase, med det voldsomme livet på utsiden.

Trine Lunde

Artem Bagdasor.

Drømmer om å se Jimmy Fallon live

Artem Bagdasor, Son

– Jeg har hatt lyst til å reise til New York og håper å få det til neste år. Da vil jeg i Central Park for å gå tur og se meg rundt. Så ville jeg veldig gjerne sett et late night show, Jimmy Fallon for eksempel. Jeg ser det av og til på tv, så det ville vært gøy å se et talkshow live.

Det ville vært gøy å se et talkshow live.

Artem Bagdasor

Remi Bakos.

Hadde fylt opp for hele året

Remi Bakos, Askim

– Hva gjør man rundt der da, henger rundt i parken kanskje? Jeg ville nok slentret innom noen gallerier, hadde jeg hatt en uke ville det nok blitt det. Da tar vi et stykke på Broadway, noe godt å spise og noen gallerier - da hadde jeg fått fylt opp for hele året. 

Jeg ville nok slentret innom noen gallerier.

Remi Bakos

Nina Eriksen.

Drømmen om å oppleve storbyen

Nina Eriksen, Askim

– Jeg har et ønske om å reise til New York - jeg har opplevd Miami og Paris, så det ville vært flott å få New York inn på den listen. Jeg ville reist dit for å se på livet og oppleve sentrum av New York. Man snakker om at alt er så stort i USA, enten det er matporsjonene eller avstanden mellom ting. Det så vi helt tydelig i Miami, men jeg tror New York blir annerledes fordi det er en storby.

Jeg ville reist dit for å se på livet og oppleve sentrum av New York.

Nina Eriksen

Sasha Vausovac

– Ville unngått turistområdene

Sasha Vausovac, Skiptvet

– Jeg var der for mange år siden, første gang jeg var i USA. Da tilbragte vi tre dager i New York og vi så Fifth Avenue, Frihetsgudinnen, Rockefeller Center og vi fikk med oss en musikal på Broadway. Det var utrolig mange inntrykk. Det er jo så enormt der, man kan bruke én måned der og ikke få sett alt. Hvis jeg skulle dratt tilbake nå ville jeg unngått turiststrøkene og heller dratt til Brooklyn og Chinatown, også ville jeg gjerne fått med meg en amerikansk fotballkamp eller Madison Square Garden. Også er jeg stor fan av de amerikanske talkshowene, så jeg ville gjerne vært med på innspillingen av ett av dem.

Det er så enormt i New York, man kan være der én måned og likevel ikke få med seg alt.

Sash Vausovac

Matilde Fjeldsæter.

Tenker du USA, tenker du New York

Matilde Fjeldsæter, Rakkestad

– Jeg kunne absolutt tenkt meg å dra dit. Jeg har en svigerfamilie som har bodd tre år i USA og de har fortalt så mye bra om USA. Hvis du tenker USA, så tenker du fort på New York. Jeg er veldig glad i å shoppe, så svigermor har fortalt meg at hvis det er ett sted man skal dra og shoppe, så er det i New York. Times Square ville jeg også fått med meg.

Et bilde publisert av Myra khan (@myra312)

Svigermor har fortalt meg at hvis det er ett sted man skal dra og shoppe, så er det i New York.

Matilde Fjeldsæter

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet