Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har fått trening til å passe inn i hverdagen

Annonse fra Østfoldbadet

Petter og Tone fra Askim har travle hverdager, men det er spesielt to ting som har gjort at de klarer å bekjempe dørstokkmila.

Arbeidsdagen er over i Askim, og det putrer av liv på veien og i gatene. Petter Wingerei kommer småjoggende over plassen med kurs for Friskhetssenteret på Østfoldbadet. Hver dag pendler han mellom jobb i Oslo og familien i Askim.

– Jeg liker å trene her, for det er ikke så veldig treningssenter-aktig. Det er stor takhøyde og folk er ikke her for å posere. Her har du alle typer, fra de som vil trene vekter til de som vil gjøre noe med livsstilen, forteller Petter.

GOD VEILEDNING: – En til!, oppmuntrer Tessa Brustad til Petter Wingerei. – At vi får kyndig veiledning er én av grunnene til at jeg liker å trene akkurat her på Friskhetssenteret. De som jobber her har veldig god utdannelse. Det er ikke folk som har tatt et brevkurs i personlig trening, de vet hva de snakker om, sier Petter.

Det sosiale ved treningen motiverer

Tone Dybedahl er også på vei inn på senteret for å rekke kettlebell-timen med Tessa. For tre år siden tegnet hun medlemsskap på Østfoldbadet og Friskhetssenteret, den gang for å benytte seg av varmtvannstrening og for å teste ut apparatene.

SOSIALT OG SUNT: Tone Dybedahl og Petter Wingerei er helt tydelige på hvilke to faktorer som hjelper treningsmotivasjonen: at det er sosialt og viktig for helsa.

– Jeg kjente ingen da jeg begynte her, men det er lett å bli kjent med andre som trener og jobber på Friskhetssenteret. Det er et unikt miljø og det hjelper på motivasjonen. De jeg kjenner her oppmuntret meg til å gå på gruppetimer, så nå har jeg prøvd alt fra spinning til kettlebell, forteller Tone og innrømmer at sistnevnte er en favoritt.

– Man blir sliten på en god måte, smiler hun.

– Tenker du noen gang at du like gjerne kunne trent ute?

– Man kan sikkert trene ute og på egenhånd, men jeg hadde ikke klart å trene like mye og like bra alene. For her har du så flinke instruktører som hjelper deg, pusher på og pirker på teknikk, som er bra og viktig for min del.

– Så må det nevnes at jeg føler en ekstra trygghet med trening og øvelser nettopp fordi de har fysioterapeuter som er instruktører, påpeker Tone.

Ekstra kvalitetstid med kona

Petter har også litt ekstra motivasjon til å dra på trening, nemlig at han og kona Jenny får kvalitetstid sammen.

– Vi går på gruppetimene sammen, så vi får individuell oppfølging selv i gruppetimene. Det er en måte for oss å tilbringe litt mer tid sammen enn bare rundt middagsbordet, sier Petter.

– Vi får det til fordi vi bor i generasjonsbolig og er såpass heldige at vi har en svigerfar som kan være med barna den timen vi er på trening, tilføyer han.

Det er irriterende å måtte innrømme det, men det hjelper faktisk å trene.

Petter Winegrei, medlem på Friskhetssenteret

Like viktig som å klippe plenen

Det er ikke bare det sosiale som er en viktig motivasjonsfaktor når Petter skal rydde tid i timeplanen til trening.

– Jeg har en stillesittende jobb og har behov for å bevege meg mer enn frem og tilbake til garasjen. Så begynner også alderen å innhente meg, dessverre, innrømmer han og ler.

Flere dager i uka drar Petter og kona Jenny på gruppetimer på Friskhetssenteret. De ble medlemmer for tre år siden og har siden den gang trappet opp treningen.

– Da må du være ganske treningsglad?

– Nei, jeg er ikke spesielt glad i å trene, men det er blant de tingene som må gjøres. Plenen må klippes, det må fylles bensin på bilen og det må trenes, forteller han og legger til:

– Jeg kjenner det på kroppen når jeg ikke beveger meg, jeg har en skranglete rygg, så uten trening får jeg mye vondt. Så det er irriterende å måtte innrømme det, men det hjelper faktisk å trene.

Gir enklere hverdagsliv

For Tone er saken en litt annen. Hun har en revmatisk diagnose, som gjør at det er ekstra viktig å holde seg aktiv.

– Det som er bra for meg her er at jeg får bygget muskler og kondis. Jeg har noen små utfordringer i hverdagen på grunn av revmatismen, så treningen gjør at jeg kan fungere best mulig i dagliglivet. Man får sin belønning i en glad og fornøyd skrott, smiler hun.

I salen nærmer det seg kettlebell-time og Tone rusler inn med vannflasken i hånden og håndkleet over skulderen.

– Jeg har lært masse nytt både om trening og meg selv etter at jeg begynte på Friskhetssenteret. Man må gjøre en innsats selv for å ta vare på kropp og helse, og her har jeg lært at man klarer mer enn man tror. Har du en dårlig dag er det utrolig deilig å dra på en ekstra slitsom trening. Da blir både kroppen og hodet tømt - og du får masse energi!, råder hun.

Prøv oss i 5 dager

Bli kjent med friskhetssenteret og tilbudene våre! Ring 982 22 122 og avtal tid for prøve- og gruppetimer.

Vi har et velutstyrt treningssenter med moderne utstyr. Tilrettelagt apparater både med lavterskel og mer avansert. Godt utstyrt for styrke- og kondisjonstrening.

Vi kan tilby fysioterapi med kort ventetid.

FRA BASSENG TIL KETTLEBELL: Tone tenkte først å bruke varmtvannsbadet til trening, men etter hvert ble hun oppmuntret til å prøve forskjellige treningsformer. I dag er gruppetrening med kettlebell blant favorittene.

*Bredt tilbud 

*Gruppetimetilbud for alle nivåer 

*Spinning *Bassengtrening 

*Yoga *Styrke *Kettle 

*Step *TRX *BOSU 

*Stasjonstrening *Utetimer 

*GladTrim for 50+ *AktivMotKreft *Mensendieck

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet