Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette vil vi ha i vårgarderoben

Annonse fra Ski Storsenter

Vi har sjekket hva kundene på Ski Storsenter skal kle seg i denne våren og hva som blir aller mest populært i butikkene.

PÅ JAKT ETTER VÅRVARER: Janne Lundvall og sønnen Christian Lundvall Wollbraaten.

Evig trofast mot basics

Christian Lundvall Wollbraaten (23) fra Drøbak

– Jeg gleder meg til å ta på skinnjakka nå. Ellers er jeg evig trofast mot basics, så det blir mye sort og hvitt og store t-skjorter og trange bukser eller shorts. Når våren kommer, er jeg alltid på jakt etter capser og solbriller, og siden jeg er student, er jeg mest opptatt av å få mest mulig for pengene.

Favorittbutikk på Ski Storsenter: H&M

SPENNENDE: Catherine Tandberg har på seg nyankommet kardigan fra Anette Stai, mens hun viser frem oransje quiltet jakke fra Haust Collection og skinnjakke fra Onstage.

Jakter friskere farger

Janne Lundvall (47) fra Drøbak

– Nå ser jeg etter vårtøy, spesielt sko og en skikkelig vårjakke. Om vinteren blir det til at jeg bruker mye beige og bruntoner, men om våren er jeg ute etter litt friskere farger, som pasteller og alt av blåtoner og ikke minst lette overdeler.

Favorittbutikk på Ski Storsenter: Haust Collection

Haust Collection: – Nå selger vi Anette Stai!

Hos Haust Collection melder daglig leder Cathrine Tandberg at det er mye av alt i butikken, fra pasteller til sterkere farger, blått i alle varianter og grått som roer det hele ned litt.

– Så har vi nettopp fått inn Anette Stais kolleksjon, og det er så mye lekkert! Dette er hennes andre kolleksjon, men første gang vi har det her i Ski. Hun designer med norske kvinner i tankene, forteller Tandberg som har fokus på hverdagspent tøy.

Til varmere strøk med shorts og kjole

Milla (8) og Sofia Silseth (6) fra Nordstrand

– Vi skal snart på ferie til Spania og der er det varmt. Planen da er at vi skal bade mye og klatre i en sånn klatrepark hvor vi kan slenge oss fra tre til tre. Når det er varmt ute sånn som i Spania, pleier vi å gå med kjole og vi kan ha på shorts. Det beste med sommeren er at vi kan være mye ute.

Favorittbutikker på Ski Storsenter: NameIt og Wow

SER ETTER KLÆR TIL VARMEN: Milla og Sofia på handletur med mamma Liv-Janne Silseth.
UNG STIL: Bomberjakke «Bomber» med rutemønster, bukse «High skinny blue sky», topp «Richie» og blomsterkransene «Cherry» er sikre vinnere denne våren, mener daglig leder Daisy Jane Belaro i Wow.

Wow: Bomberjakken møter vaffeljakken

– Hos oss er det retrostil som går igjen, for eksempel er det mye denim. Bomberjakkene blir garantert populære, og de har vi i vaffelmønster også. Vi har også vanlige vaffeljakker i forskjellige farger, forteller daglig leder hos Wow, Daisy Jane Belaro.

Klesbutikken ser også at det er stor valgfrihet hva gjelder farger denne våren.

– Det er både pasteller og knallfarger som kommer inn nå og spesielt oransje har vi mye av.

Ut av komfortsonen om sommeren

Jeanette Jakobsen og Helene Karlsen fra Oslo

– Om vinteren vil man nesten forsvinne litt i tøyet, mens nå blir det lettere klær fremover! Man tør kanskje være litt vågal og gå med litt annet tøy enn man pleier. Nå er vi ute for å se etter vårtøy og vi er spesielt glade i vintage. Det har kommet inn mye 70-talls i butikkene, det er sennepsgult, blomstermønstre og gammelrosa, så det liker vi veldig godt. Siden vi er søstre er vi helt ærlige med hverandre når vi kjøper klær, også prøver vi å minne hverandre på hva det er vi trenger å kjøpe.

Favorittbutikker på Ski Storsenter: Skonnord, Carlings, Bikbok, Eurosko og Gina Tricot.

ALLTID ÆRLIGE: Søstrene Jeanette og Helene elsker å shoppe sammen.
MEGAPOPULÆRT: Anita Molven (t.v.) viser frem blazer fra Hugo Boss, blomstrete skjorte fra Stenströms og hvit bukse fra Hugo Boss. Christina Mogli fra dameavdelingen holder opp en lekker denimkjole med belte fra Michael Kors, samt en av vårens heteste produkter - slengbuksen.

Skonnord: Farger til herrene og sleng til damene

– Denne våren ser vi alt fra mønster til ruter og striper til herre. Det er mye farger, spesielt mørke pastellfarger. Mennene er flinke til å teste både farger og ulike passformer. Nå blir det stadig vekk mer stretch i buksene til menn, så vi ser jo at flere tør å velge en tightere passform. Dessuten tror vi mange vil falle for blazere i lin og i lyse farger og hvite bukser. Så er det bomberjakken, da, den blir en hit nå, fastslår Anita Molven hos Skonnord.

– I år kan man kombinere elementene litt som man vil, så vårens trender passer for alle, forteller Martine Braathen og Christina Smogli i butikkens dameavdeling.

– Tendensene hos oss er mye denim, slengbukser og blått. Vi ser mye semsket skinn og ikke minst joggesko, det brukes til alt nå. Kombinasjonen denim på denim er det helt store og er i tråd med 70-tallspreget denne våren.

Henter inspirasjon fra film og teater

Elwin Bradshaw (55) fra Kolbotn

INSPIRERES AV DEPP: Film, teater og Johnny Depp i 40-talls gangsterantrekk er kun noen av inspirasjonskildene til setdesigner Elwin.

– Jeg jobber på filmproduksjonen av «Snømannen», og det blir ganske kaldt når det er innspilling utendørs. Kong Vinter har mye makt i Norge! Men nå kommer sommeren snart og det blir lysere. Da er det veldig enkelt å kle seg.

– Når det er varmt ute er favoritten Thai fisherman-pants (løse, vide bukser), en stor t-skjorte, vest og flipflops. Sånn går jeg så lenge det er varmt nok til det. Inspirasjonen i klesveien henter jeg fra teater og film, og jeg liker veldig godt stilen til Johnny Depp, litt 40-talls gangster. I Melbourne er det en butikk hvor jeg kan kjøpe nydelig 40-talls gangsterlook, nålestripe-bukser og bukseseler. Det liker jeg veldig godt, så noen ganger om sommeren, er jeg også litt 40-talls gangster i klesveien.

Favorittbutikker på Ski Storsenter: Boys of Europe og Moods of Norway.

HETE LOOKS FRA MOODS OF NORWAY: Ida Skrikerud og Simen Sandmo med Wanda Vik blouse, Gerda Steen skirt, Ingvar tee og Louis slim shirt.

Moods of Norway: Kyst så langt øyet kan se!

– Vår- og sommerkolleksjonen heter «Kyst» og er inspirert av norskekysten, forteller Simen Sandmo hos Moods of Norway.

– Det er mye lyst og mye blått, som er typisk maritimt. Kolleksjonen tar utgangspunkt i tre hovedfarger både for herre og dame, nemlig rustrød, klassisk blå og gul. Det som er av print er hentet fra norsk natur, og det kommer blant annet mye bregneprint.






Følg Ski Storsenter på Instagram:  

Velkommen til Ski Storsenter

Senteret er åpent alle hverdager

kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet