Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

La skoene skinne om kapp med sola

Annonse fra Ski Storsenter

Sjekk ut vår enkle trendguide og finn ut hvordan du sikrer at vårens store kjeledegge, joggeskoen, holder seg plettfri hele sommeren.

Er du ikke opptatt av trender, er vårens trender midt i blinken for deg. For nå råder det nemlig uhyre avslappet stemning i motebildet.

– Nå kan det meste kombineres. Passformen er løs og ledig og vi ser at en avslappet stil er veldig aktuelt. Jeg tror den avslappede og sporty stilen vil slå an hos nordmenn, for vi er opptatt av å ha det behagelig, forteller personal shopper på Ski Storsenter, Siv Anker Eriksen.

Under er en enkel liste over elementene som kommer til å prege vårens klesskap.

Vi ser at en avslappet stil er veldig aktuelt.

SIV ANKER ERIKSEN, PERSONAL SHOPPER PÅ SKI STORSENTER

Jan Henrik Jordansen har på Tim slimfit 919 jeans (699,95,-), Miles leather jacket (1999,95,-), Joy tee S/S (249,95,-), Dunk leather sneaker (799,95,-), leather briefcase bag (999,95,-) og solbriller (149,95,-), alt fra Jack & Jones. Linn Jensen har på seg topp (149,95,-), bukse (499,95,-), jakke (449,95), veske fra Pieces (449,95,-), solbriller (129,95,-) og smykke (99,95,-), alt fra Vero Moda. Skoene fra Stockholm Design Group (1299,95,-) finner du hos Dna.
PENT OG BEHAGELIG: Linn Jensen fra Vero Moda med veske fra Pieces (449,95,-), solbriller (129,95,-) og smykke (99,95,-), alt fra Vero Moda. Skoene fra Stockholm Design Group (1299,95,-) finner du hos Dna.

Joggesko med litt ekstra høyde

– Joggesko eller sneakers har virkelig skilt seg ut som en av de store trendene. De kan du kombinere med alt fra smale jeans til skjørt, kjoler, ja, det aller meste, forteller personal shopper ved Ski Storsenter, Siv Anker Eriksen.

En sikker investering er hvite joggesko, men du kommer glatt unna om du ønsker deg flere par også.

– Det er mye å velge i, joggeskoene kommer både i sølv, gull, pasteller, knallfarger og alt som er. Dessuten har mange joggesko nå kommet med et hint av platåhæl, som gjør de kjempespreke, men likevel komfortable.

Lei av flekkete eller misfargede joggesko? Sjekk ut hvordan du bør behandle sesongens viktigste sko i videoen øverst i saken.

Tidsreise

– I år har virkelig 70-tallet slått an og butikkene har tatt inn så mye fint, slik at det er mye å velge i, forteller Siv.

Velkommen til Ski Storsenter

Senteret er åpent alle hverdager

kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Selv om slengbuksen står høyt i kurs i disse dager behøver du ikke grave frem platåskoene av den grunn.

– Nå behøver det ikke være så stivpyntet. Vi ser veldig mye av joggesko og andre lave sko til disse slengbuksene nå, så det er mer tilbakelent.

Vårens retroliste preges også av et annet tiår, nemlig 90-tallet.

Kort trendjakke eller avslappet kåpe

Blant de mest etterspurte plaggene i våres er også en favoritt i reprise fra 20 år tilbake.

– Bomberjakkene spås å ta helt av i våres og de gir absolutt vibber til 90-tallet, forteller Siv.

– For de som ønsker mer lengde er det også løse, tynne kåper, spesielt i blåtoner.

Det må bli litt grønt ute før de fleste kjøper farger og print.

SIV ANKER ERIKSEN, PERSONAL SHOPPER PÅ SKI STORSENTER

Anders Edberg fra Bertoni har på seg: Linblazer fra Bertoni (2499,.), bukser fra Bertoni (999,-), t-shirt fra Bertoni (399,-), semskede mokkasiner i skinn fra TGA (1299,-), solbriller fra Armani (2940,-) og lommetørkle fra Monte Cristo (399,-). Victoria Skjelvand fra Companys har på seg: Bukse «Sallie» fra Lee (1399,-), bluse «Russel dot tunic» fra Honkydory (1199,-), jakken «Ria long jacket» fra Samøe Samsøe (1799,-), «Erika sneaker» sko fra Second Female (1499,-), klokke fra Mockberg (1499,-), smykker fra Maria Black (400-1199,-) og solbriller fra Balenciaga (3290,-)

Fargene

– Blått er dominerende i mange varianter nå, fra lyse pasteller til skarpere toner og marineblått, forteller Siv.

– Pastellene kommer som regel hver eneste vår og i år er intet unntak, men det er også knallfarger denne sesongen. En tendens er at det er mye oransje og gult. Dessuten er det mange ulike mønster og print, forteller Siv som oppforder de som er redd for print og mønster til å prøve det på likevel.

SESONGENS DETALJER: Solbriller fra Armani (2940,-) hos Eye Factory, lommetørkle fra Monte Cristo (399,-) og semskede mokkasiner i skinn fra TGA (1299,-) hos Bertoni.

Når det kommer til farger ser Siv at naturen har innvirkning på hva vi kjøper.

– Det må bli litt grønt ute før de fleste kjøper farger og print, avslører Siv og forklarer:

– I starten av vårsesongen er kundene så vant til det mørke vintertøyet, så da kan de lett synes det er for mye farger. Det samme ser vi om høsten og da er det omvendt. Da sier jeg alltid «bare vent», for vi blir veldig påvirket av hvordan det er ute.

Uendelige kombinasjonsmuligheter

– Det jeg synes er kjempefint er at vi har det mangfoldet nå – enten man går for smale, skinny jeans, baggy, boyfriend-stil, slengbukse – alt er på en måte lov. Da kan du sette sammen etter humør, type, fasong og, ikke minst, etter hva man liker.



Vil du se mer? Besøk Ski Storsenter på Instagram:

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet