Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Treningssenter med frodige ambisjoner

Annonse fra Family Sports Club Mysen

Family Sports Club Mysen tar sikte på å fjerne dørstokkmila og bli et helhetlig senter. Det skal gjøre Eidsberg til landets friskeste kommune!

 Da Family Sports Club Mysen åpnet i 2005 var drømmen å være et treningssenter for flere enn de supersporty. 11 år senere er det mer aktuelt enn noensinne.

– Jeg pleide å gå forbi treningssenteret her og lurte på å begynne, men det så litt skummelt ut også, forteller Ronny Pedersen.

I slutten av 90-tallet var han involvert i en arbeidsulykke som satte ham helt ut av spill. Årene som fulgte bød på energiløse hverdager, preget av mye tid hjemme, store mengder smertestillende og depressive tanker.

– Én dag tok jeg turen innom her og det har jeg aldri angret på. Selv om det har gått i bølgedaler har de alltid «pushet» meg fremover og det har betydd utrolig mye.

Ronny fikk veiledning og oppfølging av personlig trener Jørgen Undrum og daglig leder Nina Kjoshagen. Fra å være en kar som aldri hadde trent noe særlig har han i dag blitt helt hektet.

– Jeg har mer energi og har sluttet med smertestillende. Jeg har rett og slett fått et nytt liv, smiler Ronny takknemlig.

IVRIG: Personlig trener Jørgen følger nøye med på Ronnys teknikk og utvikling.

Flere trenger livsstilsendring

Daglig leder i Family Sports Club Mysen, Nina Kjoshagen, ser stadig flere i Ronnys situasjon, folk som ikke har noe forhold til trening og er redd for at det bare er atleter på treningssenteret.

– Det blir i større grad behov for å rehabilitere, så vi vil fortsette å utvikle tilbudet vårt til de som trenger en livsstilsendring. Det er mange som dessverre har kommet over kanten og falt litt ned, påpeker Nina og fortsetter: 

– Jeg har så lyst til at alle skal få oppdage hva bevegelse og aktivitet gjør. Her vil man treffe andre likesinnede, så det blir også sosial trening, sier hun.

– Jeg har så lyst til at alle skal få oppdage hva bevegelse og aktivitet gjør.

NINA KJOSHAGEN, DAGLIG LEDER FAMILY SPORTS CLUB MYSEN

STAPPFULLT: Når personlig trener Jørgen Undrum holder foredrag må det alltid hentes ekstra stoler. Denne gang var temaet trening for eldre.

Lærer å løpe på nytt

Tilbudet ved senteret er mange og de vokser stadig. Løpegruppen er et nytt og friskt kurs hvor deltagerne får en videoanalyse av sin egen løpeteknikk og råd om hvordan teknikken kan forbedres for å unngå blant annet belastningsskader.

– Løping kan være så mye mer enn å bare løpe avgårde. Løper du feil kan det være ugunstig over tid. Vi ønsker å få alle aktive og oppdage at løping kan være utrolig gøy. Enkelt vil oppleve det som å lære løping på nytt, forteller Nina.

OPPMUNTRENDE: Daglig leder Nina Kjoshagen tar stadig vekk turen bortom kundene for å gi tips eller motiverende ord.

Et annet populært tilbud er «Minus+», som tar sikte på å kombinere trening og kosthold for de som ønsker livsstilsendring og vektnedgang. 

Dessuten er det fra tid til annen foredrag for medlemmene hvor de ansatte deler av kunnskapen sin og da blir det ofte fulle hus.

– Vi har en klar ambisjon om å bli et helhetlig senter med forskjellige helsetilbud og bred kompetanse, som kan bidra til at folkehelsa forbedres. Derfor jobber vi tett med for eksempel Eidsberg kommune for å nå målet om at Eidsberg skal bli landets friskeste kommune, forteller Nina.

Skal ruste opp for hjerte- og kreftpasienter

I det allsidige bygget er det i dag både personlige trenere, treningsveildere, en triggerpunktbehandler, en fysioterapeut og en psykomotorisk fysioterapeut. De sistnevnte skal nå på kurs for å få ytterligere kunnskaper som aktiv mot kreft-instruktører. I tillegg jobbes det med et fast tilbud for hjerteopererte.

  – Målet er at de ikke skal stå på bar bakke når tilbudet de får ved sykehuset er slutt. Her får de møte likesinnede fra lokalmiljøet i samme situasjon. Vi skal sørge for at de får et tilbud tilpasset sin situasjon og vi jobber mot å få de tilbake i sin vante hverdag, forteller fysioterapeut Sigurd Diepens.  

Gamle treningsmønstre er brutt

Lokalene hos FSC Mysen vært gjennom en skikkelig omgjøring for å holde seg i tiden. Nå er det mer fokus på allmenntrening, så utstyret er fullstendig oppdatert, treningsområdet er åpnet opp og inviterer til å teste ut nye treningsformer enn det man er vant med.

– Nå er det ikke lenger sånn at gutta trener styrke i det ene hjørnet og at jentene trener sykkel eller aerobic i det andre. Vi ser at folk stadig tør å prøve nye øvelser, forteller Nina.

– Nå er det ikke lenger sånn at gutta trener styrke i det ene hjørnet og at jentene trener sykkel eller aerobic i det andre.

NINA KJOSHAGEN, DAGLIG LEDER FAMILY SPORTS CLUB MYSEN

Får stadig flere unge medlemmer

I dag har senteret god dekning for mosjonister som trives med å trene, samtidig de støtter lokale unge som vil satse på idretten. Blant dem er Brage Vestavik, unggutten fra Mysen som satser alt på utforsykling. Tidligere i år signerte proffkontrakt i utlandet.

Likevel er håpet å nå enda flere unge i kommunen.

– Vi ser stadig flere ungdommer som kommer hit. De fleste har ikke voldsomme ambisjoner, men ser viktigheten av både aktiviteten og det sosiale. Vi ønsker å være en motpol til kjøpesentrene og arenaer som oppfordrer til dårlige matvalg og inaktivitet, sier Nina og legger til:

– Det er mye lettere å gjøre forebyggende arbeid med de unge enn å rehabilitere senere, slår hun fast.

BEHANDLER OG RÅDGIR: Fysioterapeut Sigurd Diepens har sitt kontor på Family Sports Club Mysen hvor han både gjør individuell behandling og behandling i gruppe. Nå skal Family Sports Club Mysens to fysioterapeuter også bli "Aktiv mot kreft"-instruktører.
Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet