Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Si det med blomster!

Annonse fra Ski Storsenter

På søndag er det mors helt spesielle dag, og blomster er og blir en klassiker når du vil vise at du setter ekstra pris på mamma. Men hvordan gjemmer du buketten før selve dagen, og hvordan får man blomstene til vare så lenge som mulig? Sunniva Aasgaard, som er butikksjef hos Mester Grønn på Ski Storsenter, vet hvordan du får mest ut av bukettene!

I år faller både morsdag og Valentinsdag på samme dag, nemlig søndag 14. februar. Ønsker du å overraske mor eller din kjære med en flott bukett, har Sunniva fra Mester Grønn noen gode råd for hvordan du kan gjemme blomstene til søndagsfrokosten, uten at de visner:

– Det er mange triks for å få blomstene til å stå. Det ene tipset er jo at du bare gjemmer buketten et sted og setter den i vann. I tillegg har vi fine gaveposer, så det er lett å pakke blomsten ferdig selv, etter at den har stått i vann over natta. Et annet alternativ er jo at vi kan pakke bukettene i en liten bøtte med vann og cellofan rundt.

– Fordelen med tulipaner er at den kan ligge til i morgen, uten at den må ha vann

Sunniva Aasgaard, butikksjef på Mester Grønn, Ski Storsenter

Vil du gjøre det ekstra enkelt for deg selv er det verdt å vurdere en lekker og fargerik bukett tulipaner.

– Fordelen med tulipaner er at den kan ligge til i morgen, uten at den må ha vann, forklarer Sunniva.

– De kan du legge kjølig, for eksempel i kjøleskapet eller i bilen hvis det ikke er minusgrader der, og da er de like fine dagen etter.

I tillegg kan du bestille håndlagede buketter et par dager i forveien på nett, i butikk, eller ringe til kundesenteret til Mester Grønn.

– Da har vi den ferdig til du kommer, eller så kan Mester Grønn også kjøre ut til adresser, forklarer Sunniva. – Du kan også gå i en butikk og få sendt buketten til en annen by. Hva enn som er lettest for deg!

SPENNENDE PYNT: Gåsunger pynter opp rosebukettene på en spennende måte.

Klassikeren røde roser

Røde roser er og bli en klassiker når man skal vise sin kjærlighet på blomster-språket. Mester Grønn er opptatt av å ta samfunnsansvar, og blomsterkjeden er derfor Norges største importør av Fairtrade-merkede Afrikanske roser.

– Alle rosene kommer fra sertifiserte farmer hvor det blir fulgt opp at miljøet blir tatt hensyn til og arbeiderne blir ordentlig tatt vare på, forklarer Sunniva.

– Det er jo stor forskjell på å være mamma og det å være kjæreste. Det er litt viktig å ikke gi samme buketten, for det er ikke like romantisk å få en morsdagsblomst.

SUNNIVA AASGAARD, BUTIKKSJEF PÅ MESTER GRØNN, SKI STORSENTER

Selv om en bukett roser aldri slår feil, oppfordrer Sunniva til å tenke på hvem som er mottakeren, spesielt nå som morsdag og Valentinsdagen faller på samme dag:

– Det er jo stor forskjell på å være mamma og det å være kjæreste. Det er litt viktig å ikke gi samme buketten, for det er ikke like romantisk å få en morsdagsblomst. Det som er hyggelig er å gi en blomst eller duftlys fra barna, og så kan man gi roser eller en romantisk bukett fra seg selv som valentinspresang. For mange er det jo heller ikke noe gøy å få samme buketten som blir gitt til svigermor.

Mange forbinder nok gåsunger med påske, men de kan også brukes til å pynte roser og gjøre buketten litt annerledes og spennende.

– Det er så fint og gir jo også et lite løfte om at våren kommer, forteller Sunniva smilende.

– Hvis man pynter med hjerter i tillegg så blir jo blomsten veldig romantisk. Vi har fine hjerter i marmor og andre farger som kan henges på buketten eller pyntes utenpå pakningen. I tillegg har vi også sjokoladehjerter pyntet med røde sukkerperler som kan settes oppi buketten, og det er jo veldig koselig.

BRUK ALDRI SAKS: Roser skal alltid skjæres på skrå med en skarp kniv.

Når du får blomster

Butikksjefen hos Mester Grønn på Ski Storsenter anbefaler at det første man må gjøre når man skal sette blomstene i vann er å vaske vasen før bruk, enten med litt klor eller i oppvaskmaskin hvis den tåler det. Slik unngår du å få flere bakterier enn nødvending i vannet.

–Alle roser skal skjæres på skrå med en skarp kniv, for å få et rett kutt, forklarer Sunniva.

– Hvis kuttet er ujevnt sliter blomsten med å få i seg næring. Løkblomster som liljer, tulipaner og iris skal kuttes rett over, fordi de har lettere for å ta til seg vann.

Men, man skal aldri bruke saks, råder Sunniva:

– Saksa klemmer sammen silrøret og da sliter blomsten med å få i seg næring.

Det neste steget er å putte blomstene i vann.

– Alle avskårne blomster skal i iskaldt vann, og det skal has oppi holdbarhetsmidlet som følger med, forteller Sunniva. 

– Vi legger ved rett holdbarhetsmiddel til rett blomst, fordi forskjellige blomster har forskjellige behov.

Sunniva anbefaler også å fjerne bladene fra stilken før du setter buketten i vann.

– Blader i vann råtner, og da kan det bli mye bakterier i vannet, utdyper blomsterspesialisten.

– Så er det bare å følge med på hvor mye blomsten ’drikker’, og fylle opp etter behov.

Først og fremst synes Sunniva at du skal sette blomsten der du ser den best, og hvor den sprer mest glede. Men hun har noen anbefalinger:

– Du kan sette blomstene kjølig om natten eller når du ikke er hjemme. For eksempel kan du sette blomstene inne på soverommet om natta hvis du har det kaldt på rommet. Dette kan doble levetiden til buketten din.

For flere stelletips av blomster, se Mester Grønns hjemmeside.

Velkommen til Ski Storsenter

Senteret er åpent alle hverdager

kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet