Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne byen kan du oppleve på én helg

Annonse fra Reisesjansen

Astrid Paulsrud fra Askim har reist mye, men Dublin blir hun aldri mett på. Enten du liker å shoppe sko eller høre livemusikk på pub er hun overbevist: – Dublin har noe for enhver!

VENDER ALLTID TILBAKE: Astrid Paulsrud fra Askim har reist til Dublin rundt 15 ganger siden første tur i 2009. Foto: Privat

–  Det er ikke mange byer man kan reise til hvor det er levende musikk fra tidlig på dagen. Det er veldig stas med Dublin, sier askiming Astrid Paulsrud.

Hun synes det er stas at årets Reisesjansen-tur går til nettopp Dublin.

Den irske hovedstaden er nemlig et hett reisemål i år. Storheter som Lonely Planet og New York Times har kåret Dublin blant byene man reise til i 2016. 

Enten du er førstereis eller har opplevd byen før er det mye å hente, og Astrid har besøkt både turistområdene og de gjemte perlene. Hennes sikreste Dublin-tips? Ta med gode sko.

–  Dublin passer for enhver og om du er villig til å ta beina fatt så kan du "gå" byen på en helg, forteller hun og påpeker at røde turistbusser også er en god måte å få oversikt over byen på.

Møt opp tidlig på turistattraksjonene

Attraksjonene "alle" vil se kan ofte føles som turistfeller, men Astrid synes severdighetene i Dublin er verdt besøket. Du kan unngå kø ved å gjøre slike aktiviteter tidlig på dagen.

FUGLEPERSPEKTIV OVER BYEN: I Guinness egne "Gravity Bar" kan du nyte 360 graders utsikt over Dublin.

Du kan vinne Dublin-tur i Smaalenenes Avis!

Reisesjansen er en konkurranse for Smaalenenes Avis' abonnenter og lesere som starter mandag 8. februar og varer i fire uker. Mandag til fredag finner du dagens spørsmål i papiravisen og svaret finner du i reisesjanse-annonsene. Hver uke kåres en vinner som får tur for to til Dublin.

Guinness, Irlands mørke gull, har opplevelsessenter formet som et ølglass i det som har blitt en velkjent adresse i Dublin, nemlig St. James Street. 

- Å få 360 graders utsikt over byen i Guinness Gravity bar er et høydepunkt for mange og kanskje mannfolk spesielt, humrer Astrid.

Dette historiske bryggeriområdet har du forresten god tid til å besøke. I 1759 forhandlet nemlig Arthur Guinness frem en avtale på 9000 års leie, for det da nedslitte området.

- De som synes Guinness var et spennende sted å besøke, vil nok også sette pris på en omvisning på The Old Jameson Distillery, forteller Astrid og legger til:

- Personlig likte jeg dette stedet bedre enn Guinness, fordi det er litt mindre folk og man får egen guide.

Kort mellom pub og kirke

Som erfaren Dublin-farer anbefaler Astrid å legge turen innom attraksjoner som St. Patrick's Cathedral og Christ Church Cathedral.

- Det er en tommelfingerregel som sier at i Dublin er det én million innbyggere, 1000 puber og 100 kirker, så det sier kanskje noe om hva de er mest opptatt av, ler Astrid og legger til:

- Disse katedralene er verdt et besøk fordi det er masse historie å få med seg og mye å hvile øyet på.

Det er en tommelfingerregel at i Dublin er det én million innbyggere, 1000 puber og 100 kirker.

Astrid Paulsrud

BLI KJENT MED MIDDELALDERENS DUBLIN: Dublinia på St. Michaels Hill er like artig for voksne som barn. Foto: Dublinia

3 uttrykk som imponerer dublinerne

The jacks: Skal du på toalettet? Det er like normalt å spørre etter "the jacks" som det er å spørre "where's the toilet?"

The guards: Lovens lange arm kalles ikke police på folkemunne, men the guards.

Minerals: Vil du heller nyte en kald brus enn det mørke ølet? Da er det minerals du skal spørre etter.

Kilde: Irish Central

Tidsreise i Dublin, sa du?

Like ved Christ Church Cathedral ligger også et høydepunkt som Østfold-reisende med barn vil sette spesielt pris på. Når du entrer Dublinia er du nemlig tilbake i vikingtiden og så kan du uten problem rusle videre i middelalderen.

- Dublinia ligger i et gammelt bygg som er bundet sammen med Christ Church Cathedral. Det er virkelig imponerende og her kan man faktisk oppleve en tidsreise, forteller Astrid engasjert.

- En fantastisk by om du vil handle sko

Dublin byr på mange av de spennede utenlandske klesbutikkene, som Topshop, River Island, New Look og Penny's (også kjent som Primark), men er du skofantast er det også nok å finne.

- Det er et kjempeutvalg av sko og spesialforretninger for sko i Dublin, og de forskjellige merkene har som regel sin egen butikk, smiler Astrid.

Astrids topp tre puber

The Brazen Head:

- Markedsfører seg som Irlands eldste pub, og de har en fantastisk uteservering  under tak og det er det ikke mange av i Dublin.

O'Neills Bar and Restaurant:

- Ligger rett ved handlegatene. Har små, trivelige rom med pub nede og matservering oppe. Om sommeren er det nydelig pyntet med blomster utenfor.

The Church:

- Restaurant, pub og nattklubb. Her er det kjempegod atmosfære og levende musikk søndag-torsdag. Det passer for både ung og gammel og er et sted jeg alltid besøker.

Er du på jakt etter de vanlige kjedebutikkene kan du sette kurs for Henry street og Grafton street, men i Dublin kan det være like hyggelig å beundre butikkenes lokaliteter.

Et godt eksempel er Powerscourt Centre, et kjøpesenter i georgiansk stil, i sidegaten til Grafton street.

- Her finner du små spesialforretninger og litt eksklusive butikker, og det er både små kafeer og restauranter, forteller Astrid.

HAVETS DELIKATESSER: Kystbyen Dublin byr på de lekreste fiskeretter og selvsagt klassikeren fish and chips.

Ikke noe problem om det rumler i magen

I Temple Bar-området ligger både puber og restauranter tett, midt i sentrumskjernen. Derfor er det et yndet sted når mørket faller på og det kan bli trangt om plassen og her er du garantert å finne irsk tradisjonsmat.

- Det er ikke akkurat gourmetmat man får her, men det er god og spennende mat, forteller Astrid og fortsetter:

- Jeg vil anbefale Sheperds Pie, Irish Stew eller Guinness Stew. Det brukes mye lam i irsk tradisjonsmat og den beste lammeskanken jeg har spist var i Irland. Siden vi er på østkysten er det også mye sjømat.

SANG OG MUSIKK: Hvis du leter etter en skikkelig musikalsk opplevelse har du kommet til rett sted. I Dublin er de på hvert hjørne, slik som her, i det berømte Temple Bar-området.

Dagstur ut fra Dublin?

Powerscourt gardens. Foto: Powerscourt/www.powerscourt.com

Astrid har også blitt forelsket i Dublins nærområder, for det er nemlig mange fortryllende høydepunkter om du er villig til å ta en dag utenfor hovedstaden.

Powerscourt Gardens

- Dette er en stor, gammel og ærverdig herregård med et fantastisk uteområde. Der har de blant annet laget hageområder med internasjonalt tilsnitt, blant annet fra Italia og Japan. Det er fantastisk å rusle rundt i hagen og i fjellene er det flotte turstier.

Johnny Fox

- Dette er Irlands høystliggende pub og den er fra 1700-tallet. Her er det typisk, irsk livemusikk hver eneste dag og mat- og ølservering. Må virkelig oppleves!

Merry Ploughboy

- Dette er en pub i foten av Wicklow-fjellene. Her lager eierne virkelig et show. De spiller i livebandet, men må også løpe ut for å dirigere bussene. Et sted med mye sjarm og humor.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet