Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tobarnsmor Marianne (31) ble enke:

- Forsikringen reddet økonomien

Annonse fra Askim & Spydeberg Sparebank

Da Marianne fødte lå mannen Kenneth utslått i en lenestol. Måneder senere får barnefamilien på fire den fatale beskjeden.

– Jeg husker vi satt på kontoret til hjernekirurgen. Kenneth hadde hjernesvulst, en aggressiv type og han fikk beskjed om at han kom til å dø av det, forteller Marianne Strøm Nordengen (31) om samtalen på Rikshospitalet i 2012.

– Kirurgen var veldig rett frem og sa at vi fikk stoppe han om det ble for mye, for dette var alvorlig. Sånn har alltid mannen min vært også, så han likte kirurgen og hadde tiltro til ham, legger hun til.

– Man tenker aldri at noe skal skje

Ni år tidligere er situasjonen en annen. Kenneth og Marianne har nettopp kjøpt en hytte i Enebakk, stedet de vokste opp og forelsket seg i hverandre. Kenneth er nevenyttig og skal gjøre om hytta til et hus, og det unge paret tar opp lån for å dekke kostnadene. Når de senere bestemmer seg for å bygge på tar de ytterligere et lån.

 Man tenker aldri at noe skal skje, men vi synes uføre- og dødsfallforsikring ville være lurt med tanke på lånet, sier Marianne, som sammen med mannen tegnet forsikring hos sin faste rådgiver Knut Hovel Heiaas i Askim & Spydeberg Sparebank.

Alvoret sniker seg innpå

Paret skaper seg et hjem og snart blir den lille familien tre. I 2012 venter Natalie ivrig på å bli storesøster, for lille Emma ventes til vårparten. 

Samtidig kjenner Kenneth at han stadig vekk er svimmel og kvalm. Det går mer og mer utover hverdagen. Dagen før fødselen har Marianne bestilt legetime til Kenneth, men tankene hans er et helt annet sted.

– Legen ville sende meg til sykehuset, men jeg sa at jeg ikke hadde tid, fordi jeg snart skulle til sykehuset med konen min, sier Kenneth kjærlig til sin høygravide kone etter legetimen.  Samme kveld begynner veene.

Jeg håper at vår historie kan gjøre andre bevisst på hvor viktig det er å ha forsikring.

Marianne Strøm Nordengen

Den usikre tiden

Mens Kenneth og Marianne nyter livet som nybakte foreldre, hangler fortsatt Kenneths helse. En dag smeller det. Kenneth ser stjerner og synes det er ekkelt å kjøre bil. 

Etter CT og MR sendes Kenneth til Rikshospitalet. Deretter følger operasjon, cellegift, stråling og en vaksine som gir håp om livsforlengelse. På nyåret får de beskjed om at behandlingen ikke har effekt.

Når høsten kommer viser prøvene at svulsten er større, og uten en snarlig operasjon vil ikke Kenneth leve mange ukene.

– Etter den andre operasjonen ble han aldri helt seg selv, personligheten endret seg og han glemte ofte. Det var litt rart for han å ta den operasjonen, for selv om han var dårligere og måtte ta den, så følte han seg bra hele sommeren, sier Marianne.

MED SINE KJÆRE: Kenneth og Marianne samlet i sofaen med døtrene Emma (til venstre) og Natalie i november 2013. Foto: Privat

Sykdommen griper om seg

Det neste året ser Marianne og barna at den kjærlige familiefaren de kjenner blir mer og mer preget av sykdommen. Sommeren 2014 er han sengeliggende og Marianne trenger hjelp til å pleie ektemannen i hjemmet.

– Han kunne si ja, nei, kanskje og har ikke, men svarene kunne være hva som helst. Jeg kjøpte en bok hvor jeg limte inn matvarer han likte, gravmaskiner, ja, slik at vi kunne forstå bedre hva han mente.

Det blir oktober. De siste ukene har været vært grått med stø kurs mot vinter.

Denne dagen er både venner og familie vært innom. Døtrene løper rundt i huset med venner, Kenneths foreldre samles rundt middagsbordet. Det er liv i huset.

 Den dagen hadde jeg en følelse av at jeg skulle sitte hos ham. Det var på en måte en spesiell dag, fordi så mange var innom. De sier at hørselen er det siste man mister og han fikk høre at det var folk der og at ungene lekte, forteller Marianne.

Kenneth får et lite epilepsianfall og med familien rundt seg trekker han pusten for siste gang.

De sterke sporene

– Jeg tenkte egentlig aldri så mye på at han skulle dø. Det var sånn Kenneth var, han bekymret seg ikke og tenkte ting ordnet seg, forteller Marianne.

Jeg har tenkt mye på det i ettertid, han lærte meg å tenke at det meste ordner seg.

Marianne Strøm Nordengen

 – Ofte ble vi spurt "hvordan klarer dere?", men siden vi ble sammen har han alltid pushet meg og hatt troen på at jeg vil mestre ting, når jeg trodde jeg ikke klarte. Jeg har tenkt mye på det i ettertid, at han lærte meg å tenke at det meste ordner seg.

Lettet over å beholde hjemmet

Det er 2016 og for hver dag som går lærer Marianne og døtrene på 3 og 7 år å leve med savnet. 

Midt i det triste er hun lettet over at uføre- og dødsfallforsikringene i Askim & Spydeberg Sparebank har gitt dem økonomisk ro. 

 Jeg jobber som frisør og uten forsikringene på plass hadde jeg ikke klart å sitte alene med det vi har. Da måtte jeg ha solgt hus og bil og vi måtte flyttet i en liten leilighet, sier Marianne.

– Så jeg er kjempeglad for at det økonomiske ikke har blitt et problem. Det har vært en stor fordel for både jentene og meg, og jeg håper at vår historie kan gjøre andre bevisst på hvor viktig det er å ha forsikring, legger hun til.

Marianne forteller at folk hun har pratet med i ettertid, som har blitt kjent med deres historie, har valgt å tegne forsikring.

– De har selv sett hvor viktig det kan være, påpeker Marianne.

VIL HJELPE FLERE: Forsikringsrådgiver i Askim & Spydeberg Sparebank, Knut Hovel Heiaas har opplevd mange tilfeller hvor forsikring er alfa omega.

Løp til dataen da han hørte om Kenneth

Kenneth og Mariannes mangeårige rådgiver i Askim & Spydeberg Sparebank, Knut Hovel Heiaas, husker godt hvordan han reagerte at Kenneth var dødssyk.

– Jeg fikk en klump i magen og løp til dataen på jobben for å sjekke om de hadde tegnet forsikring, for jeg husket at vi for mange år siden hadde snakket om det. Det var en lettelse å se at de hadde det, forteller Knut.

 I Marianne og Kenneths situasjon var det kritisk for henne at de hadde uføre- og dødsfallforsikring, slik at hun kunne betjene lånet og betale farsarven.  

Han har lang erfaring med forsikringskunder og vet at de fleste er dårlige til å forsikre liv og helse. Paret Strøm Nordengen er blant unntakene.

–  Mange spør etter forsikring til bikkja, katten, men veldig få spør om forsikring til seg selv.

Han tror at det er en spesiell forventning til lokalbanker slik som Askim & Spydeberg Sparebank om å være en nær støttespiller som kundene kan ha tillit til.

 Vi har ikke råd til å gjøre noen feil, for vi skal være den lokalbanken folk kan stole på. Det skaper forventninger om at vi faktisk leverer bra og det er historier som denne som gjør at vi alltid tar en prat med alle kundene våre om uføre-, sykdoms- og dødsfallforsikring, avslutter Knut.

Bør du ha kjærlighetsforsikringer?

Kjærlighetsforsikringene er viktig om dere har:

1. Relativt høy belåning på bolig eller annen gjeldsbyrde du ikke vil klare alene.

2. Foreldre som står som kausjonister.

3. Om du ikke tør å stole på flaksen din.  

4. Har du forsikring på jobben? Husk at det ikke er en garanti for at du er godt nok dekket, så be en forsikringsrådgiver sjekke vilkårene opp mot en lignende forsikring.

Kilde: Rådgiver Knut Hovel Heiaas

Hos Askim & Spydeberg Sparebank er kjærlighetsforsikringer de som sikrer deg selv og de du er glad i ved sykdom, skade eller dødsfall.

Vil du vite mer om forsikring? Askim & Spydeberg Sparebank er en nær, omtenksom og tilgjengelig lokalbank. Her vil du møte kunderådgivere som er opptatt av å gi deg kyndig veiledning og forsikringer som dekker dine behov.

Avdelinger i Ski, Ås, Skiptvet, Spydeberg og Askim.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet