Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

VELG RIKTIG TØY: Løping kan være en helårsidrett hvis du har riktig utstyr.

Løpeklær til vintervær!

Annonse fra Ski Storsenter

Det kan være vrient å kle seg riktig når man skal løpe ute i vinterværet. Heldigvis finnes det en rekke flott utstyr som gjør løpeturen behagelig – også når gradestokken viser minus!

Velkommen til Ski Storsenter!

Senteret er åpent alle hverdager:

Kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Se butikkoversikt for butikkenes åpningstider.

Skal du løpe ute i vinter? Alle produktene fra denne artikkelen får du kjøpt hos Löplabbet og G-MAX på Ski Storsenter.  

Vil du lese mer? Vi har mange spennende, inspirerende artikler på vår nettside!


En av de største feilene du kan gjøre før du setter ut på en utendørs løpetur i vintermånedene, er å ta på deg for mye klær. Selv om det virker som en selvfølge å legge på så mange lag som mulig når gradestokken viser minusgrader, kan dette ha konsekvenser for hvor behagelig løpeturen blir.

– Du risikerer å bli kald, fordi du vil svette så mye, forklarer Hanne Gulbrandsen, som er butikksjef på Löplabbet på Ski Storsenter. 

 – Da klarer ikke kroppen og klærne å transportere vekk den svetten, så den blir liggende inntil kroppen og gjør at du blir kald, og at det blir ubehagelig å kjøre den økta du skal kjøre.

– Det å tørre å være litt kald når du står på trappa, før du skal begynne økta, det er viktig, oppfordrer butikksjefen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Beskytt føttene mot slaps

Det er viktig å huske på at de fleste joggesko ikke er like vannavstøtende som vinterpiggskoene, og at det derfor er lurt med gode sokker. Hanne anbefaler å investere i et par neoprenesokker eller ullsokker, for å holde føttene varme i både slaps og sludd.

I tillegg til riktig klær og sko, oppfordrer både Christopher og Hanne til bruk av refleks når du løper ute - og det finnes mange fine varianter på markedet. Alt i fra en god, synlig refleksvest, til små LED-lys som kan festes med magnet på alt fra krage til sko.

POPULÆRT MED PIGG: Hanne Gulbrandsen hos Löplabbet på Ski Storsenter selger piggsko til kvinner og menn i alle aldre.

Hva med underkroppen?

Når du løper er det beina som jobber hardest og skaper varme. Derfor kan stillongsen som oftest få bli værende igjen i skuffen.

– Hvor varm eller kald man er, er jo selvfølgelig veldig individuelt fra person til person. Vi anbefaler en god løpetights, men er det skikkelig kaldt kan det være lurt med ullstilongs og en vindtett bukse, forteller Christopher.

Man taper mye varme gjennom hodet og hender, så det er lurt med en løpelue og hansker. På denne måten kan man også regulere kroppstemperaturen og ta av seg disse plaggene etter hvert som du blir varmere.

GJØR JOBBEN FOR DEG: Hanne hos Löplabbet på Ski Storsenter pigger dine favorittjoggesko på kort tid.

Piggsko er stadig mer populært

Det er ikke bare hva vi har på oss på hodet og overkroppen som har noe å si for hvordan løpeturen blir, men også hva vi har på føttene.

– Får du ikke riktig feste, så du må holde igjen litt. Og da kan du få strekk eller ubehag, forklarer Hanne.

Vinterpiggskoene sørger derfor for en trygg løpetur. Hos Löplabbet merkes det at stadig flere velger løping som helårsidrett.

 Salget av sko med pigg har absolutt en bra økning fra år til år. Så fort snøen faller og det blir glatt, kommer folk for å kjøpe sko med pigger, forteller Hanne.

Når snø og glatt føre har takket for seg, kan piggskoene brukes som terrengsko på sommeren når det er sleipt, vått og glatt i terrenget.

– Skoene har 12 til 20 pigger og er veldig slitesterke, så de tåler også litt ren asfalt hvis man kommer over det, opplyser hun.

TRELAGS-PRINSIPPET TIL HERRE: Norheim Ly Ulltrøye Herre 399,- Frank Shorter Amon Half Zip Treningsgenser Herre 299,- Nike Vapor Løpejakke Herre 899,- Alt fra G-MAX på Ski Storsenter.
MOT KULDE OG IS: Gator Icelander Våtsokk 500,- fra Löplabbet, VJ Sarva D'vil 2, unisex løpesko med pigg 1750,- fra Löplabbet, Frank Shorter Randall II Thermo Tights 200,- fra G-MAX.

Pigg dine egne sko!

Hanne forteller at du i tillegg kan pigge dine egne favorittsko hos Löplabbet, for å sørge for at du får den smidigheten i skoen som du er vant til:

– Det anbefaler vi mest hvis du skal kjøre intervaller eller raskere turer. Vi pleier å sette mellom 12 og 20 pigger, men de er ikke like slitesterke, så de vil bli fortere butte, og ikke ha like bra grep hvis det blir mye asfaltløping med dem.

- Dessuten pigger vi ofte gåsko for våre litt eldre kunder, for de vil gjerne sikre seg mot hoftebrudd, legger Hanne til.

Det tar ikke lang tid å pigge skoene, og legger du handleturen til Ski Storsenter kan favorittskoene gjøres klare for vinterføret mens du vandrer rundt i butikkene.

TRELAGS-PRINSIPPET FOR DAME: Swix Racex Bodywear LS Superundertøy Dame 449,- Frank Shorter Ina Treningsgenser Dame 299,- Nike Vapor Løpejakke Dame 999,- Alt fra G-MAX på Ski Storsenter.

Trelags-prinsippet

Christopher Lillehagen, avdelingsleder for Sport og Fottøy på G-MAX Ski, anbefaler trelags-prinsippet på overkroppen for den mest behagelige løpeturen.

– På overkroppen anbefaler vi ull eller superundertøy innerst, som holder deg tørr. Og så har du mellomlaget som skal være pustende, som holder deg varm, men som også slipper varmen ut. Til slutt har du et vindtett plagg ytterst som beskytter mot vær og vind.

Redaksjonen i Smaalenenes Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet