Nytt nederlag for Rema 1000: – Prisran

SISTE PLASS: Reitan-kjeden kom også på sisteplass i matbørsen i oktober, hvor Extra gikk av med seieren. Illustrasjon.

SISTE PLASS: Reitan-kjeden kom også på sisteplass i matbørsen i oktober, hvor Extra gikk av med seieren. Illustrasjon. Foto:

Av

Rema 1000 kom sist i VGs matbørs.

DEL

[NETTAVISEN]: Rema 1000 kom igjen sist blant lavpriskjedene i VGs matbørs. Testen viste imidlertid at prisene hos lavpriskjeden var betydelig høyere på mandag enn på onsdag.

VGs matbørs for juleprisene endte med seier for Kiwi, foran Extra på andreplass og Rema 1000 på en sisteplass.

Reitan-kjeden kom også på sisteplass i matbørsen i oktober, hvor Extra gikk av med seieren.

Testen, som var gjennomført i Drammen, viste at det var stor prisforskjell mellom Rema og de to andre kjedene mandag, og betydelig mindre to dager senere.

LES OGSÅ: Rema 1000 sitt pristriks: Dobbelt så dyrt utenfor Oslo 

«Hadde du (..) handlet julematen på Rema 1000 mandag denne uken, hadde du nesten blitt ranet», heter det i pristesten under avsnittet med tittelen «Prisran».

Undersøkelsen mandag viste en differanse på hele 169,80 kroner mellom Rema og de to andre kjedene i butikkene i Drammen. To dager senere, i de samme butikkene i Drammen, var prisdifferansen kun 22,07 kroner.

Billigere i Oslo

Nettavisen publiserte tirsdag en artikkel hvor vi sammen med 10 lokalaviser viste at Rema 1000s priser er mye lavere i Oslo enn utenfor. Nettavisens pristest indikerte at det var ingen stor forskjell på prisene hos lavpriskjedene i hovedstaden, men at forskjellen var betydelig så fort du krysset fylkesgrensen til Akershus.

Drammen var ikke testen i undersøkelsen, men andre nærliggende byer, som Lillestrøm, Ski og Moss, var med og viste at også der var forskjellene mot hovedstaden store.

I etterkant har Rema 1000 bedyret at de har kuttet prisene i resten av landet også.

 Til VG sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 at prisene på julevarer endres i markedet hver dag – og opp til mange ganger om dagen. 

– Bare mandag endret vi 1000 priser, så varene i VGs handlekurv og enda flere julevarer ble satt ned da, sier hun.

LES OGSÅ: Coop gjør stor endring: – Mange må finne ny jobb 

Nasjonal reklame

VGs matbørs gjennomføres som regel i Oslo. I Nettavisens artikkel åpnet NHH-professor Tor Andreassen for at nettopp det var en av forklaringene for at prisene var lavere i Oslo.

– Dagligvarebransjen er veldig opptatt av matbørsen til VG, som har nasjonal reklameverdi, og tilpasser prisene for å vinne den. Det er helt bevisst, og absolutt et hensyn, sier Andreassen.

LES OGSÅ: Sjekk listen her: Nå faller prisen på julevarene

Han rådet Rema 1000 til å være mest mulig åpne om at de har regionale prisforskjeller.

– Ærlighet varer lengst. Hvis de har tenkt å fortsette med å ha regionale forskjeller i prisene, bør de gi en god forklaring. Gjør de det bare for å manipulere pristesten til VG, er det spekulativt og uærlig i omgangen med kundene dine. Det er aldri bra, sier professoren.

Artikkeltags