TUNGE LØFT: Eirik Sundeid (17) trår til i øvelsen markløft.

Erik er ikke fornøyd med å være norgesmester – nå vil han sette ny norsk rekord

Eirik Sundeid (17) vant norgesmesterskapet i styrkeløft, men nøyer seg ikke med det. Nå vil han sette norgesrekord i knebøy.
Av
Publisert

– Når begynte du med styrkeløft, og hvorfor?

– Jeg begynte for halvannet år siden. To av kompisene mine holdt på med det, og det virket kult å bli sterkere, så jeg bestemte meg for å prøve det. Det angrer jeg ikke på. Jeg likte det med én gang, og fant ut at det var noe for meg.

– Hva motiverte deg til å fortsette?

– Jeg var veldig liten før, så jeg hadde et ønske om å bli større og sterkere. Det har motivert meg hele veien. Etter at jeg startet kunne jeg raskt se forandring, og det er noe som jeg liker. Man blir sterkere og sterkere hele tiden, og har alltid et mål man kan slå.

– Hva går styrkeløft ut på?

– I styrkeløft konkurrerer man i øvelsene markløft, knebøy og benkpress. Det er om å gjøre å løfte mest mulig, og resultatet blir da sammenlagt fra alle øvelsene.

– Hvor mye løfter du?

– Jeg løfter litt mer enn 200 kilo i knebøy, 120 kilo i benkpress og omtrent 200 kilo i markløft. Favorittøvelsen er knebøy, for det er det jeg er best i.

– Har du deltatt på noen konkurranser?

– Jeg har vært med på norgesmesterskapet to ganger. Sist gang var i april, og da vant jeg min aldersklasse. Før det har jeg også vunnet klubbstevner og flere regionsmesterskap.

– Hvordan var det å bli norgesmester?

– Helt utrolig! I klassen min var det en jevn konkurranse hele veien. Markløft var den siste øvelsen. Da jeg var ferdig med det siste løftet mitt, innså jeg at hadde vunnet. Det var en god følelse. Jeg følte at alt det harde arbeidet jeg hadde lagt ned og alle timene med svette var verdt det.

– Har du satt deg noen mål?

– Jeg har et stort mål om å slå norgesrekorden i knebøy i min klasse. Det er mesterskap senere i år, og da håper jeg på å ta rekorden. Den er på 216 kilo, og er noe jeg jobber frem mot hver dag. Etter det skal jeg jobbe knallhardt slik at jeg skal prøve å kvalifisere meg til større stevner som nordisk mesterskap og europamesterskapet. Det aller største målet jeg har gjennom hele sesongen er å slå meg selv.

Jeg følte at alt det harde arbeidet jeg hadde lagt ned og alle timene med svette var verdt det.

Erik Sundeid (17), styrkeløfter

– Hva er motivasjonen din?

– At jeg ønsker å bli bedre og sterkere. Det er noen dager da jeg ikke alltid har motivasjon til å komme på trening. Men det er noe som jeg vet at jeg må. Styrkeløft har blitt til en stor del av hverdagen min. Når jeg er syk, og ikke kan trene, merker jeg at noe mangler. Det er rart ikke å være på treningen og kunne gjøre det man liker.

– Hvor ofte trener du?

– Det går litt opp og ned. På programmet jeg følger nå har jeg fire økter i uken. Hver økt er på mellom halvannen time og tre timer, så det blir en del trening i uka. Det er et opplegg som jeg følger på hver økt.

– Hva gjør du når du ikke trener?

– Stort sett hele fritiden min går med til å trene. For å bli flink i en idrett må man også hvile og spise masse og riktig. I tillegg går jeg på skole. Jeg går i andre klasse på videregående, så det er en del vurderinger og lekser. Når skolearbeidet og treningen er gjort, er det ikke så mye tid igjen, så da passer jeg på å prioritere å være sammen med vennene mine.

– På hvilken måte er kosthold viktig i denne idretten?

– Jeg prøver å spise mest mulig sunn mat og få i meg nok proteiner. Jeg bor hjemme, så jeg spiser det jeg får. Mamma prøver å legge til rette for at jeg holder på med det jeg gjør. Det viktigste er at jeg får i meg nok og næringsrik mat.

– Har du opplevd skader?

– Jeg har ikke fått noen direkte skader fra styrkeløft, men jeg drev med skating tidligere. Da skadet jeg ankelen skikkelig. Jeg sliter fortsatt med ankelen, og det er perioder hvor den gjør det vanskelig for meg å trene. For tiden går det bra. Det er en del skader i denne idretten. Hvis man passer på å trene riktig og samtidig ha god teknikk, så går det som regel bra. Teknikk er halve idretten. 

– Hvordan er miljøet?

– Jeg trener i Askim Styrkeløftklubb, og der er det et veldig bra miljø. Vi er en av Norges største klubber med mer enn 50 medlemmer. Alle er venner med hverandre. Vi har et godt samhold hvor vi pusher hverandre til det ytterste. Jeg er veldig glad for at jeg er medlem i denne klubben.

– Hva er viktig for å bli god?

– Det er viktig at man er flink til å fokusere og at man er dedikert til treningen. Man må kunne legge en del av det sosiale livet til side for å bli bedre. Hvis man skal drive med styrkeløft kan man ikke droppe treninger som er satt opp. Selv ikke hvis man har vondt i hodet eller ikke har lyst.

– Hva er det beste med styrkeløft?

– Det beste er når du har trent lenge, og så slår du den personlige rekorden din. Det er en veldig god følelse.

FAKTA

Navn: Eirik Sundeid.

Alder: 17 år.

Bosted: Askim.

Gjør: Driver med styrkeløft, går på skole og er med venner.

Favorittmat: Pizza eller taco.

Artikkeltags