Eksamen til fotball-gutta var litt utenom det vanlige

Duell: Thorstein Lindhom (17) i duell mot Haakon Emmar Hoel (17) under deres praktisk-muntlige eksamen.

Duell: Thorstein Lindhom (17) i duell mot Haakon Emmar Hoel (17) under deres praktisk-muntlige eksamen.

Av

Henrik Gullaksen (18), Thorstein Lindhom (17) og Haakon Emmar Hoel (17) hadde på tirsdag praktisk-muntlig eksamen i toppfotball.

DEL

Fredagen i forveien fikk guttene beskjed om at de skulle opp i eksamen i favorittidretten sin, nemlig fotball.

– Det er deilig ikke å måtte forberede seg til eksamen på samme måte som de fleste andre må. Vi slipper å lage presentasjon og pensumet er ganske lett, forteller Hoel.

– Vi skal først ha en fotballøkt i femogførti til seksti minutter mens sensor ser på og vurderer oss. Etterpå er det en utspørring om det teoretiske innen fotballen, forteller guttene.

Hvorvidt de har brukt tid på å forberede seg til utspørring er svært varierende guttene imellom.

– Jeg leste en liten halvtime i går, forteller Gullaksen med et smil om munnen.

Hoel forteller at han har lest massevis, mens Lindhom har forberedt seg mest på den første delen av eksamenen.

– Jeg var her på banen i går og trente, dette gjorde jeg siden dette er det aktuelle underlaget for eksamensøkta, i tillegg har jeg lest på det teoretiske, forteller han.

Får god karakter

– I forkant av en vanlig muntlig eksamen er man nødt til å øve masse og lære seg mye på få dager, dette er ikke tilfellet for oss. Jeg har spilt fotball i rundt tolv år og tror dermed at det vil være lettere for meg å få en bedre karakter på denne måten, sier Hoel.

Naturlig situasjon

Resten av elevene som har faget toppfotball til vanlig er kalt inn for å ta del i økta. Dette er for at situasjonen skal være så naturlig som mulig for guttene.

I forkant av økta forteller Gullaksen at han ikke er spesielt nervøs.

– Jeg er av den typen som sjeldent blir nervøs, så jeg tror ikke nervøsiteten vil påvirke hvordan jeg spiller i dag.

De to andre guttene er ikke like rolige som Gullaksen, men forteller at de ikke er spesielt påvirket av at det er eksamen.

LES OGSÅ: Gikk fra gjennomsnittselev på videregående til å få A i snitt

I etterkant av økta kan Hoel fortelle at situasjonen ikke var helt som forventet.

– Jeg må vel si at det var tungt, det var en helt annen setting med mye mer press enn en vanlig treningsøkt. Alt i alt synes jeg det gikk greit.

Slik jobber en fotball-sensor

Glenn Rostad (47) var sensor under praktisk-muntlig eksamen i toppfotball ved Askim videregående skole. Han forteller hvilke krav som stilles under en slik eksaminering.

– Når jeg vurderer en slik situasjon ser jeg først og fremst på tekniske ferdigheter og de taktiske valgene elevene tar, både med og uten ball. Den fysiske fotballdelen er jo litt vesentlig, men vi får jo dessverre ikke testet elevenes kapasitet på en vanlig fotballkamp på nitti minutter, forteller Rostad.

(Saken fortsetter under bildet)

– Kompetansemålene sier at jeg skal se etter de generelle ferdighetene de har i aktiviteten, som for eksempel hvordan de mestrer pasninger, spill av ball, å ta finter og lignende, fortsetter Rostad.

Camilla Huse (38) som trener elevene daglig på skolen forteller at hun er glad for at hun i denne situasjonen slipper å vurdere dem, likevel har hun lagt opp økta slik at grunnlaget for vurdering er på sitt beste.

– Jeg må jo lage eksamenen. Jeg har forberedt meg ved å se på kompetansemålene en gang til og lagd økta ut ifra det og i forhold til hva sensor ønsker å se. Jeg har altså snakket med sensor i forberedelsesarbeidet for å få lagt opp til en best mulig eksamen.

Artikkeltags