Hele Norge har i oktober kunnet følge kyllingene til Nortura-bonde Lars-Otto Grundt fra Eidsberg, minutt for minutt. Live-streamen har vært banebrytende i norsk sammenheng, og denne uken fikk han stor takk for innsatsen fra markedsdirektør i Nortura og øverste ansvarlig for Prior, Lise Kjær Kristoffersen.

– Det er viktig at vi viser frem hvordan standard norsk kyllingproduksjon foregår, slik at publikum selv kan se hvordan dyra har det. Gjennom denne streamen har vi kunnet vise at dyra har plass til å bevege seg, at de har fysikk til å bevege seg og at de generelt har god helse. Takk til deg for at du åpnet dørene så flere kunne se dette, sier Kristoffersen.

Med ett kamera i nebbhøyde og ett kamera i ståhøyde har folk flest kunnet følge kyllingene til Lars Otto døgnet rundt for å se hva de spiser, hvordan de løper rundt og hvordan de vokser. Åpenhet rundt norsk kyllingproduksjon er bakgrunnen for webprosjektet, som er laget av bransjeorganisasjonen Animalia. De representerer både Nortura, Den Stolte Hane og Norsk kylling.

– Norske kyllinger har generelt god helse, uavhengig av hvilken rase de har. Vi er i en unik situasjon med dyr som har god helse og svært lite smittsomme sykdommer eller andre lidelser. De holdes i beskyttede omgivelser med stabil tilgang til fôr og vann, sier Kristoffersen.

Videoklippet gjengis med tillatelse fra Animalia.

Lars-Otto Grundt er en erfaren Nortura-bonde som har drevet med kylling i mange år.

– Jeg opplever at det har vært en profesjonell gjennomføring av hele prosjektet, prosjektet har forløpt som normalt og har ikke krevet mer oppfølging enn det jeg normalt gjør. Jeg synes det er viktig å vise hvordan dyreproduksjon foregår og er glad for å kunne bidra, det er altfor mange fordommer mot bransjen i dag, sier Grundt.

Til Smaalenenes Avis fortalte han også tidligere i år at det er viktig med mer informasjon om hvordan kyllingen har det på norske gårder.

– Har dyra det bra, produseres det bra. Jeg mener det er veldig viktig at alle får mer kunnskap om hva som skjer på norske gårder, sier Grundt.

Hvor mange var innom og kikket på kyllingfjøset via nettet?

Ifølge Mathias Ytterdahl i Animalia var det 13.000 visninger i den tiden streamen var på nett. Dette var fordelt på 5.000 unike brukere.