Masterstudent: – Slik kan Haldenkanalen trekke flere turister

Opplevelser: Her er mastergradsstudenten, Nikoline Hambro Dybsand fra Oslo, på innsjøen Setten i Aurskog-Høland under befaring.Foto: Privat

Opplevelser: Her er mastergradsstudenten, Nikoline Hambro Dybsand fra Oslo, på innsjøen Setten i Aurskog-Høland under befaring.Foto: Privat

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Turistene strømmer til Dalslands kanal over grensen. Haldenkanalen opplever ikke det samme trykket.

Nikoline Hambro Dybsand fra Oslo har nylig fullført masteroppgave i naturbasert reiseliv ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås. Oppgaven har tittelen; En sammenligningsstudie av Haldenkanalen og Dalslands kanal – muligheter og utfordringer.

Satsing over lang tid

– Temaet kom opp etter at Haldenkanalen tok kontakt med universitetet for råd om hvordan de kan øke som turistnæring. Jeg er veldig interessert i destinasjonsutvikling, og syns det var spennende å kaste seg over. Jeg gjorde dybdeintervjuer med fem norske og tre svenske reiselivsaktører fra områdene rundt kanalene, forklarer Hambro Dybsand.

– Hva fant du?

– Dalslands kanal bruker langt flere ressurser på kundeundersøkelser, og har bedre innsikt i hvem kundegruppen deres er; godt voksne og eldre. Tilbud og markedsføring tilpasses disse. For denne gruppen er det ikke sosiale medier som gjelder først og fremst, men mer tradisjonelle medier. De bruker også mer på å utvikle stedet med skilting, kunst langs ruten og slike ting. Mens Haldenkanalen er mer fokusert på markedsføring og næringsrettede tiltak, sier Hambro Dybsand.

Norge: Store arrangementer er smart for å trekke oppmerksomhet og folk til Haldenkanalen, mener mastergradsstudenten. Her ved Ørje sluser.Arkivfoto

Norge: Store arrangementer er smart for å trekke oppmerksomhet og folk til Haldenkanalen, mener mastergradsstudenten. Her ved Ørje sluser.Arkivfoto

– Hva er årsaken til forskjellen?

– Sverige har satset mye mer på reiseliv enn Norge over lang tid. Vi er nærmest som ferske å regne i forhold. De har dermed bedre økonomi, flere ansatte og er bedre på destinasjonsutvikling. Det vil si å gjøre opplevelsen best mulig for kundene. Vi ser dessuten at i Norge er mange ikke klare for trykket som kommer. Man bør være tidlig ute med å legge til rette og tenke; «hvem kommer og hva setter de pris på?», sier Hambro Dybsand.

– Bruk historien

– Hva bør Haldenkanalen gjøre?

– For at de skal vokse som destinasjon for naturbasert og kulturbasert reiseliv er det viktig med samarbeid, en tydeligere ansvarsfordeling mellom reiselivsaktørene, et større fokus på destinasjonsutvikling, en avklaring av hvilke kunder destinasjonen ønsket å nå samt forbedringer av destinasjonens infrastruktur. De bør også spille mer på historien. Dette er Norges eldste kanal og et vernet kulturminne, påpeker Hambro Dybsand. Hun mener Sootspelet er verdifullt for stedet.

– Det er smart å satse på store arrangementer. Det trekker oppmerksomhet om sted og historie, samt mennesker fra hele landet, påpeker hun. Oslo-kvinnen mener Haldenkanalen har et stort potensial til å vokse videre, og at kanalene på hver side av grensen burde samarbeide.

FAKTA:

  • NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås) tilbyr landets eneste master i naturbasert reiseliv.
  • Reiseliv er verdens raskest voksende næring, og naturbaserte opplevelser etterspørres i økende grad. Slike opplevelser handler om fritidsbruk, bærekraft og næringsvirksomhet.

Artikkeltags