Avinor har 10.000 ulovlige parkeringsplasser ved Oslo lufthavn

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nesten halvparten av parkeingsplassene på Gardermoen er ulovlige.

DEL

Parkeringsplassene har gitt Avinor millioninntekter, men de drives uten at Avinor har nødvendige reguleringsplan på plass.

Det er Finansavisen som omtaler saken, og Avinor sier til avisen at de har trodd at alle formaliteter har vært i orden.

– Siden områdene allerede var opparbeidet til parkering og de var beskrevet i tidligere planer, trodde vi det var tilstrekkelig. Det viser seg i ettertid at det er det ikke. Jeg synes vi må ta selvkritikk når vi har misforstått det formelle grunnlaget, sier avdelingssjef for areal og eiendomsutvikling i Avinor, Kim Lang, til avisen.

– Sprøtt

Parkeringsplassene har vært ulovlige siden 2012. Fram til da hadde Avinor en gyldig dispensasjon som tillot parkeringen.

Ifølge avisen er det parkeringskonkurrenten Gardermoen Parkering som har oppdaget. Det skjedde i forbindelse med at de selv søkte om offentlig tillatelse for flere av sine egne plasser, plasser myndighetene har stengt.

Det var Miljøverndepartementet som i 2013 kom med kravet om at Avinor må detaljregulere det aktuelle parkeringsområde før tillatelse ville bli gitt. Bård Vegar Solhjell (SV) var miljøvernminister.

– Jeg synes det er sprøtt å høre at ingenting har skjedd i årene som har gått. Det er snakk om ehn ganske stor utbygging som har betydelige klimaeffekter, sier han til Finansavisen.

Søker ny dispensasjon

Avinor har nå sendt en søknad om dispensasjon fra reguleringskravet til Ullensaker kommune. De vil ikke sette i gang en detaljregulering av området.

– Det er ikke av bekvemmelighet, men av hva vi anser som hensiktsmessig. I utgangspunktet ønsker vi ikke å båndlegge arealene til parkering, sier Lang til avisen.

Artikkeltags