Det inkluderer på mange måter også team-gullet i Rallycross-VM. Den var såpass oppskriftsmessig, og Johan Kristoffersson har nesten ene og alene gjort den største drajobben der.

Derfor var tredjeplassen i WRC 2-klassen i Spania, og 14. plassen totalt, en svært viktig personlig seier for Petter Solberg. For det kunne nesten allerede vært slutt etter VM-runden i Höljes, mye på grunn av helsa.

– Karrieren var nesten over. Også motorbyttet nå som gjør at medaljesjansen er over. Det å da kunne gå opp på pallen, og ta med meg en pokal – det er jævlig stort for meg, sier en rørt Petter Solberg til Parc Fermé på telefon fra Spania.

Det er få minutter til han skal opp på pallen da vi får kontakt med ham. Kjent som et følelsesmenneske er det likevel ikke vanskelig for 43-åringen å bruke litt tid på å forklare hvor stor denne følelsen er.

Tok ingen sjanser

Å kjøre smart, risikofritt og akseptere at han ikke hadde mer å gi uten stor risiko og manglende kjøretrening i en rallybil, det betalte seg likevel i en tredjeplass i Volkswagens debutløp med en R5-bil.

– Fy fader, jeg er jo helt sjokkert, jeg. Jeg måtte kjøre stabilt, og jeg ville til mål. Der det måtte kuttes, der det var gjørme, og der det gikk veldig fort – der måtte jeg «backe» av. Man ser det veldig lett på dataen, sier Solberg, godt fornøyd med egen innsats sammen med sønnen Olivers kartleser Veronica Engan i høyrestolen.

Lagkamerat Eric Camilli hadde en annen oppgave enn Petter. Camilli skulle gi gass og ta risiko, mens Solberg skulle ta bilen hjem like hel. Girkasseproblemer ødela løpet for Camilli, men pallplassen og gjennomføringen fra Solberg gjorde WRC 2-debuten likevel perfekt for både Volkswagen og Petter selv.

– Så har du også blitt frakjørt av en 18-åring (WRC 2-vinner Kalle Rovanperä, journ.anm.). Hvordan føles egentlig det?

– Han er rå. Han er jævlig dyktig og god. Han er smart, har kjørt mye og tar alle der det går fort. Det å tørre å kjøre så fort har han mye etter Estland og Latvia, sier Solberg, med et hint om at hans sønn Oliver nå går «samme skolen» i rallyløypene som Rovanperä utviklet seg i.

(fortsetter under bildet)

Nostalgi fra 2000-tallet

Det ble heller ikke mindre nostalgiske følelser av at Sebastien Loeb fant ut at han like gjerne bare kunne gå hen og totalvinne VM-runden i Citroëns WRC-bil.

For Solberg kjenner virkelig at han reiser tilbake i tid ved å gjenoppleve WRC-sirkuset, oppleve suksess og ta imot all takknemlighet fra norske og utenlandske fans.

– Klart dette er moro. Helt rått. Kjempestemning her nede. Jeg har jo holdt på i mange år. Men dette er stort. Jævlig stort, sier Solberg.

Formen har respondert bra. Det var lenge usikkert på om han ville orke å stille til start etter at han har slitt med lungesykdommen sarkoidose, som har påvirket hele dagsformen hans i lang, lang tid. For snaue to måneder siden stod han fram med sykdommen etter et års hemmelighold.

Rally Sverige neste?

Såvidt har han klart å gjennomføre korte heat i rallycross. Nå bestod han prøven om å «overleve» en hel VM-helg i rally, med mange timer kjøring hver dag.

Om det gir mersmak? Mange fans vil i alle fall nå se Petter Solberg igjen i Rally Sverige den kommende vinteren.

– Hehe, joda. Det har vært et tema her ja. Mange som snakker om det. Det ble pallen her nå, med denne Poloen, og ligget på topp fire-fem-tider hele helgen. Vi får se, vi får se. At jeg har kjørt med Escort kan jo ikke sammenliknes. Dette er noe annet. Tenk om jeg hadde kunnet kjøre på grus hele helgen, sier Solberg, ikke avkreftende om han likevel kommer tilbake til flere WRC-løp, og muligens på «hjemmebane» i Sverige.

Storebror på sjetteplass

Solberg var ikke alene i WRC 2-klassen i Rally Spania, og som beste nordmann overskygger også det resultatene fra de andre nordmennene.

Storebror Henning var også på plass, men vi fikk aldri den tette brødreduellen som mange håpet på. Henning ble noen nummer for liten i forhold til Petter, men kjørte likevel stabilt og smart på et underlag han ikke nødvendigvis har den beste historikken i. En sjetteplass i WRC 2, av totalt 20 startende biler i klassen, må sies å være akseptabelt for Solberg.

Ole Christian Veiby hadde et vanskelig løp for sitt nye Citroën-team, og endte til slutt på en niendeplass i klassen – brutt løp på fredagens siste etappe tatt til betraktning.