Kvinner tryggest bak lastebilrattet

FÆRRE UHELL: Kvinnelige lastebilsjåfører er involvert i få uhell og ulykker.  FOTO: NTB scanpix

FÆRRE UHELL: Kvinnelige lastebilsjåfører er involvert i få uhell og ulykker. FOTO: NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det kan lønne seg å satse på kvinnelige sjåfører for transportselskapene. Statistikk viser at de er langt mindre involvert i uhell og ulykker enn deres mannlige kolleger.

DEL

I Norge er det rundt 1000 kvinner som er registrert med tittelen «lastebil- og trailersjåfør», ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå, mens det er 25.000 menn. Norges Lastebileier Forbund (NLF) ønsker flere kvinner bak rattet.

– En økt andel kvinner i transportbransjen er helt vesentlig for å styrke den norske transportnæringen, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en pressemelding.

En svært viktig grunn til ønsket om flere kvinnelige sjåfører er at kvinner har en langt lavere ulykkesfrekvens, i tillegg har ulykkene generelt lavere skadegrad.

Dette er en tendens NLF sier næringen har sett i mange år.

Forsikringsselskapenes trafikkskadestatistikk fra 2016 viser at det ble registrert 3678 ulykker med lastebil der kjønn på sjåfør ble registrert. Av disse var bare 79 ulykker tilskrevet kvinnelige sjåfører, mens de resterende 3599 tilskrives menn. Fordeles dette på det totale antallet sjåfører, viser det at kvinner har omtrent halvparten så høy ulykkesfrekvens som menn. NLF har regnet seg fram til at mannlige sjåfør statistisk sett har 0,144 ulykker årlig, kvinner 0,079.

LØNNSOMT: Få og billigere uhell følger kvinnelige sjåfører.FOTO: NLF & nbsp

LØNNSOMT: Få og billigere uhell følger kvinnelige sjåfører.FOTO: NLF & nbsp

Fikk positive reaksjoner

Kostnaden per skade er i tillegg halvparten så stor for uhellene som involverer en kvinnelig sjåfør.

– Disse tallene vakte mye oppsikt blant våre medlemmer, i all hovedsak positive reaksjoner. Det er mange som ønsker flere kvinner inn i transportbransjen. Men så var det også noen folk som nok følte at stoltheten ble såret. Folk med feil holdninger, sier Stein Inge Stølen, kommunikasjonsrådgiver i NLF.

Han sier at gjennomsnittlig kjørelengde for bilene er 27.000 kilometer.

– At det er såpass kort, er på grunn av mye kjøring på anlegg. Kjørelengde kommer ikke fram i forsikringsselskapenes statistikker, men det er ingen grunn til å tro at kvinner kjører mindre enn menn.

Geir A. Mo i NLF oppfordrer kvinner til å søke seg mot transportbransjen.

– Norge trenger absolutt flere kvinnelige yrkessjåfører. De har ikke bare færre skader, de kjører også penere. Det gir utslag i lavere driftskostnader knyttet til drivstoff, dekk og bremser. Hvis du har transportblod i årene, og liker deg på veien, er det ingenting å lure på. Skaff deg lastebilsertifikat og bli med på å gjøre næringen enda bedre, sier Mo.

Artikkeltags