– Kanskje er signalsystemet fabelaktig, kanskje er det andre forhold som forsinker togene

Signaler: Signalsystemet skal være godt, men er signalene om å investere i jernbane gode nok?

Signaler: Signalsystemet skal være godt, men er signalene om å investere i jernbane gode nok?

DEL

MeningerDet fire år gamle signalsystemet på Østre linje er en stor suksess og har forbedret punktligheten, hevder Bane Nor. Innen 15 år skal systemet installeres på alle norske jernbanestrekninger. Dette høres greit ut. Vi håper det nye signalsystemet skal bidra til at togene er i rute og passasjerene er fornøyd. Men vi er usikker. Brukerne av Østre linje er nemlig blant de minst fornøyde i landet. Kanskje er signalsystemet fabelaktig, kanskje er det andre forhold som spiller inn når togene kommer frem mer eller mindre forsinket.

Meldingen om det fabelaktige signalsystemet kommer samtidig med at Aftenposten forteller at NSB daglig opplever problemer på grunn av gammelt togmateriell. Norske tog, som eier og forvalter tog for utleie til persontogoperatørene, ber regjeringen om penger til 25 nye tog i året. Man må nemlig bytte ut den gamle togparken og samtidig kunne møte den årlige veksten i togtrafikken. Man trenger 3 milliarder kroner årlig, og det gjelder tog som trafikkerer stort sett hele landet. Daglig har gamle tog «lavere pålitelighet», som det heter på togbyråkratspråket. Altså; gamle tog går oftere i stykker, er oftere forsinket og må oftere kanselleres.

De siste 20 årene har NSB av ulike regjeringer blitt stykket opp i et utall småselskaper. Det har ikke gitt oss bedre, nyere eller mer presise tog. Mens stadig flere ønsker å reise med toget, har investeringene i jernbane og jernbanemateriell i alle år ligget etter behovet. Om togene, skinnegangene, signalsystemene og så videre blir bedre nå som NSB-navnet er ute or soga og erstattet med Vy, og en bråte småselskaper skal samarbeide om å få oss presist frem, gjenstår å se. Et bra signalsystem er fint, men signaler om penger til storsatsing på jernbane hadde også vært fint.

Artikkeltags