Bussjefen i Østfold: – Bruk bilen med god samvittighet

Bedre tilbud?: Jostein Haug (t.h.), samferdselssjef i Østfold fylkeskommune, orienterte om prosjektet «Østfold tar bussen», under regionrådsmøtet i Marker.

Bedre tilbud?: Jostein Haug (t.h.), samferdselssjef i Østfold fylkeskommune, orienterte om prosjektet «Østfold tar bussen», under regionrådsmøtet i Marker.

Artikkelen er over 1 år gammel

Kollektivtrafikk kan ikke nå overalt, mener Jostein Haug, samferdselssjef i Østfold fylkeskommune.

DEL

MARKER: Spørsmålet om kollektivtilbud i Indre Østfold er litt som med høna og egget. Hva må på plass først? Må det være flere folk så tilbudet kan komme? Eller må tilbudet være her, så strømmer folk til bussene? Under møtet i Indre Østfold regionråd kunne Jostein Haug fortelle om prosjektet «Østfold tar bussen», som fylkestinget vedtok i 2016. Her ble 11 millioner kroner bevilget for å utbedre busstilbud i hele fylket. Haug er samferdselssjef i Østfold fylkeskommune.

Lukter asfalt i Ørje

– Nå er jeg midt i kjernen av samferdselsutbyggingen, det lukter asfalt i Ørje nå, fastslo Haug. Men sentrum for kollektivtrafikk var han klar over at han ikke befant seg i.

– Det er ikke veldig positiv vekst i etterspørselen av det heller, og ikke noe særlig marked. Men målet er en bedre korrespondanse mellom Ytre og Indre Østfold, sa Haug som satte det hele i et økonomisk perspektiv;

– To ekstraavganger koster 3 millioner kroner, opplyste Haug. Han påpekte at vi ikke skal kvitte oss med bilen.

– Noen ganger må man si; bruk bilen med god samvittighet. Kollektivtrafikk kan ikke nå overalt, sa samferdselssjefen. Og mens busstilbud har blitt bygget ned i Indre Østfold, går det oppover i andre deler av fylket.

– Hvis vi får et skikkelig, velfungerende og effektivt kollektivtilbud i Nedre Glomma-regionen, vil det gi staten et signal på at dette kan vi. Det vil gagne hele fylket, da det blir lettere å søke om penger neste gang. Indre Østfold vil komme etter. I 2018/2019 vil det være et helt nytt busstilbud på plass i hele fylket, sa Haug.

Noen få innspill kom fra medlemmene i regionrådet. Markers ordfører, Kjersti Nythe Nilsen (Ap), mente at det måtte være mulig å få til et slags samarbeid med bussene som kommer fra Sverige, og som farer forbi Ørje flere ganger i døgnet. Uten å stanse. Hun påpekte også at rutene som blir testet ut i vårt distrikt, måtte må få lengre prøvetid.

– Det tar i hvert fall tre-fire år før folk blir klar over og vant med nye ruter, sa Nythe Nilsen. Skiptvets ordfører, Svein Olav Agnalt (Ap), samt kommunens rådmann, Per Egil Pedersen, var inne på noe av det samme.

– Folk er ikke klar over rutene som allerede eksisterer. Det må mer markedsføring til, sa Agnalt. Rådmann Pedersen, som selv benytter seg av buss mellom Skiptvet og Sarpsborg, påpekte at busstider må korrespondere med togtider.

– Det er snakk om at et tog går minutter før bussen ankommer, påpekte han. Eidsbergs ordfører, Erik Unaas (H), mente at E18-aksen med næring på Sekkelsten og Nortura i Hærland med mange hundre ansatte, bør kvalifisere til et bedre tilbud.

Artikkeltags