«Reis dere pendlere på Østfoldbanen, kjemp for alt som du har kjært»

Willy Frantzen er formann i Pendlerforeningen i Follo og Østfold (PIFØ).

Willy Frantzen er formann i Pendlerforeningen i Follo og Østfold (PIFØ). Foto:

Av
DEL

MeningerPendlerforeningen i Follo og Østfold er definitivt ikke nedlagt. Etter to innkallinger til årsmøte i 2018 hvor nærmest ingen møtte opp, vedtok styret å gå av samt legge foreningen på is inntil det dukket opp pendlere som var villig til å stå på barrikadene for sin egen og 30000 andre togreisende. Lederen er fremdeles ansvarlig person i Brønnøysundregisteret inntil nytt årsmøte velger et nytt styre.

LES OGSÅ: Pendlerforeningen i Follo og Østfold legges ned 

Det er nå påkrevd at pendlere som bruker toget på Østfoldbanen stiller opp for å ta ansvar for sin pendlerhverdag. Østfoldpendlerne må ikke akseptere å være nederst i «næringskjeden». ET av kampsakene må være å rette et krav om at Regjering og Storting sørger for at Østfoldbanen står ferdig innen planlagt tid.

Bane NOR har engasjert et utenlandsk firma med dårlig likviditet. Dette firmaet går svært uventet konkurs og dermed er statens utbygger, Bane Nor, raskt ute for å søke om  utsettelse av ferdigstilling. Samtidig søker de om mer penger til styring og mer kapital til videre utbygning.

Dette er jo en fallittærklæring som rammer pendlerne hardt. Det rammer næringslivet i by, kommune og fylke. Det rammer mennesker som trenger forutsigbarhet i sin pendlerhverdag.

Dette rammer barna som venter på å bli hentet i Barnehaven.

Hvorfor ber ikke Bane Nor om mer statlig tilskudd for å klare å bli ferdig til den tid som er fastsatt til ferdigstillelse?

Hvorfor krever ikke Samferdselsministeren at Bane Nor legger fram en plan som opprettholder ferdigstillelsesdato? Dette tiltaket har sin pris både kompetansemessig og selvfølgelig økonomisk. Det er denne kostnaden som må legges på bordet til samferdselsministeren og Stortinget.

Det er direkte en hån mot mennesker som er avhengig av toget og rutetabellen at Bane NOR ber om mere penger for å forsinke Folloprosjektet i et år eller kanskje flere. Hvorfor er det noen hensikt i å bli ferdig med prosjektet etter dagens plan når de likevel får penger for å ikke bli ferdig?

Mange pendlere sender noen oppgitte tanker til Bane Nor, Jernbanedirektoratet og samferdselsministeren, mens de står og fryser på åpne stasjoner: Jaja, statskassa gir sikkert økonomi til mer utsettelse som genererer mer etterslep og forfall.

Men norske pendlere, og spesielt østbanependlerne har store hjerter, og vi håper staten forstår at menneskehensyn, miljø og jernbane henger uløselig sammen.   

Pendlerne på Østfoldbanen fryser like mye i dag som for 50 til 100 år siden, men nå er det mange flere mennesker som fryser.

En Regjering og et Storting som ikke makter å styre landet i henhold til de behov borgerne har for å komme tidsnok på jobb og skole og tilbake til barnehage og familie innen forutsigbar tid, har definitivt mistet fokus. 

Pendlerforeningen i Follo og Østfold har forlatt sin tilværelse i isen og leter nå etter friske  og miljøbevisste pendlere som vil slå et slag for det mest miljø-rettede kollektive reisealternativ fra distriktene og inn og ut av Norges Hovedstad . Det kreves et nytt pendlerstyre som går i bresjen for å sparke politiske beslutningstagere litt på skinnleggen slik at de ikke glemmer å styre Norge.

En gang bygget vi Bergensbanen. Da var vi er fattig land, men vi lånte et helt statsbudsjett. For å gjøre ferdig en jernbanestrekning.

Nå, når vi er rike; må utbyggeren, Bane Nor, tigge om penger for å utsette et jernbaneprosjekt. De må krype til statskassa med et håp om å få noen kroner til å holde liv i prosjektet.

Det er ikke akseptabelt at hvert 4. tog er forsinket!

Reis dere, pendlere på Østfoldbanen. Kjemp for alt som du har kjært!

Artikkeltags