Det er Rema 1000 sin «bestevenn»-strategi, og det påfølgende folkeopprøret, som trolig er årsaken til at butikkjeden nå ser kraftig nedgang i salget, skriver Nettavisen.
En konfidensiell rapport som Aftenposten har fått tilgang til, viser en såkalt organisk omsetningsnedgang på 3,6 prosent. Dette er en sammenligning med sammenlignbare butikker.
– Rema har aldri sett tilsvarende tall
Fallet betyr at Remas markedsandel har gått ned 0,6 prosentpoeng til 23,5 prosent.
Rema 1000 har aldri før sett tilsvarende tall, skriver Aftenposten.
For konkurrenter som Kiwi er tallene tilsvarende lyse. De opplevde at markedsandelen økte med 0,9 prosentpoeng til 21,3 prosent i februar.
Tilbud i områder med sure kunder
Avisen skriver videre at Rema har brutt med sin strategi om å ha så å si like tilbud over hele landet. Bakgrunnen er at kjeden nå har forskjellige tilbud i de ulike landsdelene og fylkene.
Det siste eksempelet er 50 prosent avslag på frukt og grønt, denne uken i butikker i Sarpsborg, Fredrikstad og Råde, områder hvor det er misnøye med at Borg-ølet er droppet fra butikkjeden.
Kommentarer til denne saken