Forbrukertilsynet truer Power med skyhøye bøter for villedende markedsføring

BRUDD: Denne reklamen får forbrukertilsynet til å se rødt. Nå får Power bøter på 500.000 kroner per lovbrudd. Foto: NTB Scanpix

BRUDD: Denne reklamen får forbrukertilsynet til å se rødt. Nå får Power bøter på 500.000 kroner per lovbrudd. Foto: NTB Scanpix

Av

Forbrukertilsynet har vedtatt 500.000 kroner i bøter per lovbrudd.

DEL

[NETTAVISEN:] Etter en gjennomgang av markedsføringen til elektronikkgiganten Power, har Forbrukertilsynet funnet flere lovbrudd.

Det som får tilsynet til å reagere er at Power hevder de er «Norges billigste» i en rekke reklamer på nett.

– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene, sier Elisabeth Lier Haugseth som er direktør i Forbrukertilsynet.

Utelater konkurrenter

Ifølge tilsynet bruker Power kjedens prisrobot til å skanne priser hele døgnet for å sikre markedets beste pris, men opplyser ikke om at det kun er utvalgte konkurrenter som er med i prisroboten.

«Gjennom markedsføringen gir Power inntrykk av at forbrukeren ikke trenger å lete etter den laveste prisen, fordi Power gjør det for dem, men prisroboten har flere unntak som ignorerer de laveste prisene i markedet.» opplyser tilsynet.

– Dette (Powers markedsføring journ. anm.) er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Kjedekrig: Dumper prisen på mat­varer 

Flere brudd

Forbrukertilsynets gjennomgang av Power viser også at kjeden har flere andre brudd:

  • Bruk av villedende markedsføringstiltak
  • Villedende førpriser
  • Manglende opplysninger om førpris ved salgsmarkedsføring
  • Villedende sammenligningspriser
  • Uriktige billigstpåstander i markedsføringen av enkeltvarer

– Prismarkedsføring av denne typen har ofte sterk effekt på forbrukerne, og det er derfor alvorlig når påstandene ikke er riktige. Power er en stor aktør innen elektronikk, og har nådd ut til mange mennesker med denne markesføringen, sier Haugseth.

Totalt har tilsynet funnet seks ulike forbudspunkter, med bot på 500.000 kroner for hvert punkt de bryter.

Nettavisen har rettet henvendelser til Power. Kjeden har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.

Artikkeltags