Terningkast 6: Ruvende pianoplate

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

PAUL DUKAS: «Komplette verk for piano», Simax Classics PSC 1177 (2004). Spilletid: 72.01

DEL

Sin unge alder til tross, Tor Espen Aspaas (f. 1971) har gjennom flere år vært en ettertraktet kammermusiker for samspillspartnere som Arve Tellefsen og Håkan Hagegård. I tillegg har han solistoppdrag med internasjonale dirigenter som Frans Brüggen og Vassilij Sinajskij. Nå solo-debuterer Aspaas på CD med fransk repertoar som knapt finnes innspilt: Paul Dukas' (1865 - 1935) komplette verker for klaver.

For det første er dette kvalitetsmusikk, signert en komponist som for de fleste kun er kjent gjennom ett eneste stykke, orkesterverket «Trollmannens læregutt». Synd og skam, for Dukas musikk er et viktig bidrag til å sette datidens komposisjonsvirke i relieff. Og det er vel verd å merke seg at Dukas selv ødela en rekke av sine verk på grunn av streng selvsensur.

Kun fire klaververk smatt igjennom komponistens egen sensur - fire glitrende og meget forskjellige verk.

Og det er en fryd å høre den unge norske pianisten gi seg i kast med denne musikk. Dette er tidvis følelsesmessig musikk som krever stor innsikt fra tolkeren, noe Aspaas til fulle viser at han behersker. Også teknisk viser pianisten seg fra en særs god side. Musikken blir levende under hans fingre og med glimrende lydgengivelse blir den drøye timen i godstolen en stor opplevelse.

I 2004 er det lite internasjonalt klassisk repertoar som ikke har blitt innspillt både fem og ti ganger. At Dukas'musikk er så sjelden innspilt henger sammen sammen med den eksepsjonelle vanskelighetsgraden stykkene har. Med musikantisk teft og briljant teknikk har Tor Espen Aspaas begitt seg inn i musikken, og resultatet er og blir imponerende.

Platen inneholder; «Sonate i ess-moll» (1901), «Variation, interlude et Finale - sur un thème de J.-Ph. Rameau» (1903), «Prélude élegiaque» (1909), «Plainte, au loin, du Faune...» (pour le tombeau de Claude Debussy) (1921).

Artikkeltags