Terningkast 6: Lekenhet på fransk

Artikkelen er over 5 år gammel

ANDERS KJELLBERG NILSSON OG SVEINUNG BJELLAND: «Traces of impressions» 2L98 (2013) Genre: Klassisk

DEL

Impresjonismens to store komponister, Claude Debussy og Maurice Ravel, er representert på denne plata der duoen Nilsson og Bjelland viser seg frem fra en særdeles fin side.

Musikken fra de to komponistene er noe av det flotteste som er skrevet fra den tiden, og da er det en sann fryd å lytte til to utøvere som virkelig har gått i dybden i materien.

De spiller akkurat så vart som det skal, akkurat så intenst som det skal, akkurat så inderlig som det skal og akkurat så intimt som det skal.

Med andre ord er det med stor overbevisning disse to musikerne har tatt musikken og polert det klingende resultatet. Helt strålende!

Nå er det de to store fiolinsonatene til Ravel og Debussy som tar hoveddelen av plata, men lytt også til «Sonate Posthume» av Ravel. Her er det en ung komponist som allerede på slutten av 1800-tallet viser hvilken stor komponist som var i emning.

Når også Nilsson og Bjelland på et uovertruffent vis serverer Ravels «Vocalise», hans «Pavane pour une infant defunte», samt Debussys «La fille aux cheveaux de lin» og «Beau Soir», er opplevelsen komplett.

Man blir smått imponert av slik musisering.

---

En gryende globaliseringstendens fra midten av 1800-tallet fikk omsider også følger for den videre kunstneriske utviklingen i Europa. For mange europeere ble møtet med kunst og musikk fra andre verdensdeler en nesten sjokkerende kreativ inspirasjonskilde. Etter at franske malere hadde etablert Impresjonismen i malekunsten, tok det ikke lang tid før komponistene fulgte etter, og Orientens ulike filosofi- og kunstuttrykk ble en kilde til revitalisering av Europas egen kunst. Debussys og Ravels musikk står her i fremste linje, og viser hvordan kunst følger nye spor samtidig som den setter spor etter seg.

Anders Kjellberg Nilsson, fiolin
Sveinung Bjelland, piano

Man blir smått imponert av slik musisering

Artikkeltags