Terningkast 5: Kerrs Pink: Sterkt comeback

Tilbake: Harald Lytomt takkes på coveret for timesvis med miksing av platen, han har også designet coveret.

Tilbake: Harald Lytomt takkes på coveret for timesvis med miksing av platen, han har også designet coveret.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Å kombinere 70-tallets progressive rock, med elementer fra den norske folkemusikken, er ingen dum idé.

DEL

«Mystic spirit» er et velprodusert album, hvor lydbildet matcher æraen bandet henter sin inspirasjon fra.

Eksperimenteringen med struktur og form, som kjennetegner mye av den progressive rocken, er gjenkjennbar. Resultatet er ofte låter på over de tre-fire minuttene en «vanlig» poplåt varer. Dette skaper en frihet, samtidig som det også er en utfordrende kompositorisk oppgave. Som oftest fungerer det godt på dette albumet.

Et annen karakteristisk trekk ved den progressive rocken, er å bruke former fra den «klassiske» musikken. Også dette får vi et eksempel på. Åpningen av «Slaves of the West» kunne like gjerne ha vært de første sekundene av en Bach-fuge. Ideen med å blande inn norsk folkemusikk er, samtidig som den er god i seg selv, også på en måte en anerkjennelse av hva det folkelige har hatt å si for sjangerens opphav.

Det er tydelig at det er dyktige folk som har vært involvert i alle ledd av denne produksjonen. Bandet låter tight og vokalist Eirikur Hauksson er med på å heve kvaliteten på utgivelsen.

Artikkeltags