Terningkast 5: Herlig fagottspill

Artikkelen er over 4 år gammel

THE LYRICAL BASSOON: Per Hannisdal / Vebjørn Anvik 2L 97 (2013) Genre: Klassisk

DEL

Noen ganger blir man bare ruslende rundt i rommet med en kopp god varm drikke og nyter det som kommer ut av høytalerne, rett og slett fordi musikken som fyller rommet er vakker, virtuos og utøveren er en glimrende formidler.

OG - fordi det er en forholdsvis sjeldenhet at fagottister gir ut en solo-plate.

Nå har Per Hannisdal gjort akkurat det, og i samspill med pianist Vebjørn Anvik er denne platen en liten fryd å lytte til.

Vi blir geleidet gjennom et lydlandskap der den romantiske tonen preger innspillingen. Spesielt interessant er det å lytte til sonatene til Saint-Saens, Hindemith og den mer ukjente Charles Koechlin, der nettopp Koechlins sonate er den som falt best i smak i denne lytterens ører.

I tillegg finner vi små perler av Johan Kvandal, Elgar og Tansman og ikke minst «Sarabande og Cortege» av Henri Dutilleux - også den en liten favoritt.

---

Per Hannisdal (solofagottist i Oslo Filharmoniske Orkester) og pianisten Vebjørn Anvik har i denne innspillingen valgt ut noen av høydepunktene i litteraturen for fagott og klaver. Musikken er hovedsakelig skrevet i første halvdel av 1900-tallet, en særlig kreativ periode for blåsemusikk, ikke minst i Frankrike. Fransk musikklivs betydning for utviklingen av blåserrepertoaret i denne perioden kommer til uttrykk gjennom Paris-konservatoriets tradisjon for å bestille eksamensstykker (pièces de concours), noe som resulterte i et omfattende utvalg av komposisjoner for en rekke instrumenter, deriblant fagott. To slike verk, Sarabande et Cortège av Dutilleux og Tansmans Sonatine, finner du i denne samlingen, sammen med komposisjoner av Hindemith, Saint-Saëns, Elgar, Koechlin og Lengenden til Johan Kvandal.

Artikkeltags