Terningkast 5: Et lite unikum av en plate

Artikkelen er over 15 år gammel

NILS HENRIK ASHEIM/ANNE LISE BERNTSEN: «Kom Regn», Kirkelig Kulturverksted FXCD 266 (2003). Spilletid: 53:59

DEL

Fasinert setter man seg ned med cd-boka - undres over hvordan et orgel fra 1737, stemt etter det gamle middeltone-prinsippet vil klinge sammen med en av landets flotteste sangerinner. Ut strømmer rene dur-terser, en perfekt kvint og minimale avvik på intervaller. Du verden så vakkert og stemningsskapende.

Og når Nils Henrik Asheim har skapt spennende orgel-imrovisasjoner over norske folketoner, er dette nær sagt fullkomment. Resultatet er spesielt med vakre nyanser, kontraster og uvante klanger for denne typen musikk. Improvisasjonene til Asheim kan godt kalles programmatiske. De følger teksten på en fin måte og Asheims evne til å underbygge Berntsens stemme med de fineste og varmer klanger er nydelig.

Men orgelet får også vist hva det er godt for i tildels voldsomme og vakre klang-kaskader i «Kom Regn af det høye», Som tørstige hjort monne skrige» og «I himmelen, I himmelen». Denne innspillingen er tidvis nyskapende, men klarer likevel å holde den tradisjonsrike uttrykksformen i hevd.

«Kom Regn» er spilt inn på Baumeister-orgelet i klosterkirken i Maihingen i Tyskland, et orgel som ble stengt, plombert og forseglet av Napoleon i 1802. Orgelet gikk i dvale og ble stående urørt helt frem til 1988, da det ble restaurert.

«Kom Regn» er den første innspillingen på dette unike instrumentet.

Artikkeltags