Terningkast 5: Dramatikk og melankoli

Artikkelen er over 8 år gammel

MARIANNE BEATE KIELLAND & SERGEJ OSADCHUK: «Come Away, Death» 2L (2010) - 2L-064-SACD Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 63:23

DEL

Døden er en like naturlig ingrediens i våre liv som kjærlighet. Men mens kjærligheten er noe lyst og vakkert - noe livgivende, er døden mørk og ugjenkallelig.

Dette har Marianne Beate Kielland tatt tak i - og det finnes mye musikk som kan passe inn på en slik plate.

Nå er det det moderne tonespråket vs det tradisjonelle som er satt opp mot hverandre på denne plata. Smått genialt fordi vi i det ene øyeblikket lulles inn i melankoliens verden - for så å bli revet ut av det vare, nesten trøstende for så å bli kastet inn i det skrikende, trøstesløse og dramatiske.

Effektivt!

Og når plateskaperene har tatt utgangspunkt i samfunnet der alle lengter etter å leve ut alle sine drømmer og ønsker, å nå sine personlige mål og realisere seg selv, og gjennom medisinering, operasjoner og skjønnhetspleie streber nær sagt mot evig liv, er det ikke rart at døden skremmer oss - også i musikkens speil.

Dagens samfunn er på mange måter overfladisk og vi trenger å få røska litt opp i sjela der vi vandrer rundt og luller oss inn i den daglige dont.

Derfor er det befriende at Kielland og pianisten Sergej Osadchuk brekker opp musikken til Korngold, Sibelius, Mussorgskij og Finzi (som forøvrig er alldeles betagende fremført), med nyere - og ikke fullt så lullende verk - av Wolfgang Plagge og Maja Solveig Kjelstrup Ratjke.

Herved anbefalt!

---

Come away, Death av Erich Wolfgang Korngold

Södergren-sanger av Wolfgang Plagge

Come away, death av Jean Sibelius

HVIL av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje

Cone away, death av Gerald Finzi

Songs and dances of death av Modest Mussorgskij

Artikkeltags