Terningkast 6: Årets juleplate?

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

GREX VOCALIS: "Magnum Mysterium", 2L 26 (2004). Spilletid: 55.40

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Igjen kan man la seg forføre av et at verdens! beste kammerkor under Carl Høgsets eminente ledelse. Grex Vocalis' juleplate anno 2004 er noe av det vakreste, mest varierte og interessante som har dukket opp i denne kategorien.

"Magnum Mysterium" er en nydelig kombinasjon av kjente og kjære julesanger - som settes i et fantastisk perspektiv med mer moderne klanger. De siste er signert av komponistene Morten Lauridsen (1943-), Trond Kverno (1945-), Francis Poulenc (1899-1963) og Javier Busto (1949-). Lauridsen og Busto har sågar skrevet to av de fire bidragene som bærer navnet på plata. De to andre er komponert av Tomas Luis de Victoria (1540-1611) og Palestrina (1525-1594).

Og det er kombinasjonen av kjente norske folketoner - og det litt mer eksotiske som sender denne innspillingen opp i skyene, i tillegg til et kor som virkelig viser vei blant norske og internasjonale korplater.

Uavhengig av hvilket forhold man har til den moderne julefeiringen, vil denne plata bidra med stemning, lys og håp i den mørkeste tiden.

Om musikken:

O magnum mysterium - ordene som innleder julenattsmessen - rommer hyrdenes undring når de får se barnet i krybben. De store kontrastene i fortellingen gjenspeiles i musikken knyttet til julefeiringen. Her finnes musikk inspirert av undringen som både hyrder og vise menn må ha følt - ansikt til ansikt med mysteriet. De andre julesangene i denne utgivelsen representerer et europeisk mangfold både i tid, språk og uttrykk.

Om koret:

Grex Vocalis har gitt konserter i de fleste europeiske land og i Japan. Ved nasjonale og internasjonale korkonkurranser har koret vunnet mange førstepriser, og i Arezzo 1999 mottok Grex Vocalis prisen Il Gran Premio Città di Arezzo for beste kor uansett klasse. Grex Vocalis har også fått Spellemannprisen for to av sine tretten innspillinger. Koret er kjent for sin homogene klang - en kombinasjon av rundhet og skinnende topper. Med renhet i hver akkord og enhetlig forming av vokalene føyes stemmene i koret sammen til en enhet som har en høyere kvalitet enn stemmen til hver enkelt sanger. Carl Høgsets faglige kombinasjon av språk og sang gjenspeiles i hans formidling av musikk. Han er en kompromissløs dirigent som ønsker å skape det udefinerbare, magiske ved hjelp av sitt instrument - koret. Også den enkleste vise og det store verket møtes med samme innstilling og mål - musikken skal være bevegelig og den skal bevege.

Artikkeltags