Gå til sidens hovedinnhold

– I prinsippet kan jeg kjøre med gardinen helt nede

Over sommeren kommer også halvtimestogene tilbake

Artikkelen er over 5 år gammel

8 uker Smaalenenes Avis + til kun 99,- Bestill her!

Feil, plunder og heft har preget Østre linje siden i fjor høst, da det nye signalsystemet ERTMS ble innført. Nå begynner det å lysne, og Myrvoll er sikker på at det blir enda bedre, men minner om at togene fortsatt er del av trafikken mellom Ski og Oslo.

– De fleste forsinkelsene skyldes andre ting enn nytt signalsystem, sier lokfører Tom Erik Myrvoll, og sikter da særlig til kø og trøbbel mellom Ski og Oslo.

Lært seg systemet

Lokføreren er en av 72 som har fått opplæringen som trengs for å kjøre tog med nytt system. Han er også superbruker, og kan dermed bistå kolleger.

Dette skjedde i går:

Les også

Delvis togstans over hele landet

Vi treffer ham på Mysen stasjon, idet toget skal gjøre vendereis mot Oslo. Nettopp dette å få snudd tog i Mysen har vært en av hovedutfordringene, men kun for doble togsett.

– Vi er så å si alltid to lokførere når et dobbelt togsett skal snus, sier han.

Det vanligste problemet med ERTMS er at systemet mister toget, det vil si at toget ikke er logget inn. I disse tilfellene får ikke lokføreren kjørt en meter, dette tillater nemlig ikke systemet.

– I disse tilfellene må toglederen sentralt logge inn toget på nytt. Dette avhenger at du står på rett sted på stasjonen for å lykkes, sier han.

Noe av problemene skyldes tekniske svakheter, disse er Jernbaneverket i ferd med å rette ved å oppgradere programvaren. Andre ganger kan det være lokfører som fomler med innlogging. Ny innlogging tar tid, og det tar tid og fører til forsinkelse som ikke uten videre lar seg knipe inn ved å øke hastigheten.

– Blir vi forsinket fra Mysen, blir vi forsinket i hvert fall fram til Spydeberg. Der kan vi knipe inn litt, sier Myrvoll.

Les også:

Les også

Østre linje har landets minst fornøyde togkunder

 

– Trygt og sikkert

Han mener ERTMS er et trygt og sikkert system.

– I prinsippet kan jeg kjøre med gardinen helt nede. Via skjermen foran meg får jeg vite alt jeg trenger å vite, men med ett unntak; jeg klarer ikke å se om det er noen eller noe som går i sporet foran toget. ERTMS bremser toget ditt hvis ikke du gjør det, sier han.

Systemet gjør det også mulig for togledersentralen fysisk å stoppe toget, dersom lokføreren ikke er i stand til dette.

– Er det slik at lokførerne gruer seg litt for å kjøre tog på Østre linje, fordi de ikke vet hva slags feil som kan dukke opp?

– Nei, det er overhodet ikke noe problem.

Myrvoll opplyser at halvtimesavgangene er ventet å være i drift igjen fra over sommeren.

Men først må passasjerene gjennom en delvis sommerstengt jernbane.

– Fra sankthans og seks uker framover kjører vi tog fram og tilbake mellom Rakkestad og Kråkstad, mens det er buss for tog videre fra Kråkstad til Oslo.

Årsaken til denne sommerstengningen er utbyggingsarbeidene ved Ski stasjon.

Sier Tom Erik Myrvoll før toget forlater Mysen, helt i rute.

Les også:

Les også

«De reisende på Østre linje fortjener det. År etter år med slett tilbud er ikke godt nok»

 

 

Kommentarer til denne saken