Det ene selskapet fikk fire ganger så mange klager som det andre

KLAGER: I 2017 hadde Norwegian 305 klagesaker i Transportklagenemda, mens SAS hadde 66. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

KLAGER: I 2017 hadde Norwegian 305 klagesaker i Transportklagenemda, mens SAS hadde 66. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Selskapet innrømmer at de har et klart forbedringspotensial.

DEL

[Nettavisen:] I 2017 hadde Norwegian 305 klagesaker i Transportklagenemnda, mens SAS hadde 66, skriver Dagens Næringsliv.

– Klart forbedringspotensial

Selskapet opplever en kraftig økning i klagesaker, fra 50 til 305, og kommunikasjonssjef, Lasse Sandaker-Nielsen, innrømmer at de har et klart forbedringspotensial.

– Det er ikke unaturlig at det største flyselskapet i Norge har flest klager, men vi er likevel ikke fornøyd med at vår andel er så stor, sier Sandaker-Nielsen til DN, og fortsetter:

– Vi hadde en rekke utfordringer i fjor sommer som førte til flere lange forsinkelser og kanselleringer, og dermed også en økning i antall klager.

Klagene handler i hovedsak om forsinkelser og kanselleringer, men også andre ting. 69 av dem som klagde til Transportklagenemnda i 2017, fikk medhold.

Stian har hatt et drømmeår: – 2018 blir enda bedre og nå trenger jeg ansatte 

I mars var en av fire Norwegian-fly forsinket, skriver Dagens Næringsliv. Antall forsinkelser har vært på samme nivå de siste fire månedene.

Slått av SAS

I mange år har Norwegian-sjef Bjørn Kjos gått hardt ut mot SAS for å ha for høye kostnader, men nå må Kjos se seg slått av konkurrenten.

I året som gikk var driftskostnadene til Norwegian 6 prosent høyere enn driftsinntektene, slik at selskapet taper penger. Driftskostnadene til SAS er derimot 5 prosent lavere enn driftsinntektene de siste tolv månedene, og selskapet tjener penger.

Når Nettavisen påpeker overfor Bjørn Kjos at de blir slått av SAS, viser han til at Norwegian hadde mange kostnader knyttet til enkelthendelser i fjor, som den voldsomme satsingen på langdistanse og forsinkelser i fjor sommer.

– Veldig mange kostnader ble dratt på i fjerde kvartal for å bygge opp langdistanseflåten vår, sier han til Nettavisen.

Artikkeltags