Slår kraftig tilbake

SLÅR TILBAKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slår kraftig tilbake mot bompengepåstander. FOTO: NTB scanpix

SLÅR TILBAKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slår kraftig tilbake mot bompengepåstander. FOTO: NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Bompengeandelen ville vært langt høyere med en rødgrønn regjering.

DEL

(Siste)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går til verbalt angrep mot stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp).

I et intervju med ANB krevde Sp-politikeren at Frp må slutte å skylde på den rødgrønne regjeringen og Stortinget når det er snakk om bompenger.

– Enkle fakta

– Ethvert forslag om mindre bompengeandel hadde fått flertall i Stortinget, sa Pollestad til ANB.

– Tull. Det virker som Pollestad har sovet seg gjennom de siste 13 månedene i politikken og først våkner når det er sommerferie, sier samferdselsministeren.

– Senterpartiet og flertallet på Stortinget stemte imot regjeringens forslag til bompengereform med bompengekutt og økte statlige bevilgninger. I 2016-budsjettet foreslo regjeringen å kutte bompenger med nesten en halv milliard kroner. Igjen kjempet stortingsflertallet imot. Det er enkle fakta, poengterer Ketil Solvik-Olsen.

– Frp fikk i regjeringsforhandlingene ikke gjennomslag for å fjerne bompenger. Det har vært kjent siden oktober 2013. Men vi fikk gjennomslag for å redusere bompengeandelen. Det er vi i gang med, legger han til.

Solvik-Olsen hevder også at den rødgrønne regjeringen i sitt forslag til Nasjonal transportplan la opp til høyere bompengeinntekter enn det som nå er tilfelle.

41 milliarder

Bakgrunnen for uttalelsene til Pollestad var at regjeringen siden den tiltrådte har vedtatt nye veiprosjekt hvor 41 milliarder kroner finansieres med bompenger.

Geir Pollestad står fast på sine påstander om regjeringens bompengepolitikk.

– Jeg viser til departementets egne tall. Statsråden kan ikke måles på en annen måte enn det han får gjennomslag for i Stortinget. Flertallet mener bompengereformen er en kostbar måte å gjøre det på, sier Geir Pollestad til ANB.

Han mener det er umulig å sammenlikne den rødgrønne regjeringens budsjetter med budsjettene til dagens regjering hva gjelder bruk av bompenger.

– Da vi laget vår Nasjonale transportplan var det en sterk oppgangstid med betydelig press på økonomien. Og i 2009 prioriterte vi samferdselssektoren sterkt i forbindelse med tiltakspakker under finanskrisen. Nå bruker regjeringen mer oljepenger enn noensinne, uten at det gir seg utslag i forholdsmessig større bevilgninger til veiprosjekter, påpeker Pollestad.

– Solvik-Olsen kan derfor ikke ha noen forutsetninger for å uttale seg om hvor mye en eventuell rødgrønn regjeringen ville tatt inn i bompenger, hevder Geir Pollestad. (ANB)

Artikkeltags