Frykter lærerkrise

 Anne Tingelstad Wøien (Sp) har hele tiden vært motstander av å øke karakterkravet til fire for å komme inn på lærerskolen.

Anne Tingelstad Wøien (Sp) har hele tiden vært motstander av å øke karakterkravet til fire for å komme inn på lærerskolen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Skolepolitikere frykter at regjeringen styrer mot lærermangel.

DEL

(Siste) – Mattekravet for å komme inn på lærerstudiet kan føre til at vi går glipp av gode lærere i andre fag enn matematikk. Norge trenger flere lærere, men regjeringen styrer mot lærermangel, sier skolepolitisk talsperson i KrF, Anders Tyvand, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Senterpartiets Anne Tingelstad Wøien er enig.

– Regjeringen har lagt lista så høyt at vi risikerer å gå glipp av mange potensielt gode lærere som ønsker å undervise i andre fag enn matematikk, mener hun.

– Regjeringen burde heller beholdt kravet om karakteren tre for å komme inn på lærerstudiet, legger hun til.

Skal stilles krav

Tidligere denne uka ble det kjent at kun 118 av 485 lærerstudenter besto forkurset i matematikk.

Tilbudet om kurset gikk til alle søkere med karakteren tre i matte. Kurset kostet samfunnet 10 millioner kroner, men bare en av fire klarte å oppnå fireren.

Tingelstad Wøien hevder regjeringen sløser både med penger og studentenes tid.

– Det skal stilles krav til studentene, og vi skal utdanne gode lærere. Men det viktigste er ikke hvilken karakter studentene har når de kommer inn, men når de går ut av studiet, hevder Tingelstad Wøien.

Anders Tyvand synes det er synd at ungdom som drømmer om å bli lærer i norsk, samfunnsfag eller historie skal få drømmen knust fordi vedkommende ikke er flink nok til å løse likninger med to ukjente.

Ikke avgjørende

– Mange som søker lærerstudiet skal verken studere eller undervise i matematikk. Da er det uklokt å stenge døra for kandidater som kanskje har et glitrende vitnemål, men som sliter med matematikk, hevder han.

Anders Tyvand (KrF) frykter lærerkrise.

Anders Tyvand (KrF) frykter lærerkrise. Foto:

Fungerende kunnskapsminister, Elisabeth Vik Aspaker, (H) har gitt uttrykk for at hun håpet enda flere som tok forkurset skulle lykkes.

– Det er krevende å heve seg fra en treer til en firer i matematikk i løpet av noen få uker, skriver hun i en pressemelding.

– Vi jobber for en kunnskapsskole der elevene lærer mer. Faglig dyktige og trygge lærere er nøkkelen for å få til dette. Da må vi heve kvaliteten på lærerutdanningen. Og vi må få de aller beste studentene til å søke seg til læreryrket, mener fungerende kunnskapsminister Elisabeth Vik Aspaker. (ANB)

Artikkeltags