Matvarekjede kutter prisen på 150 varer – minister jubler

Av

Regjeringen ville øke forbruket av fisk blant nordmenn med 20 prosent på fem år. Nå vil Kiwi få til det samme hos sine kunder - på seks uker.

DEL

- Politikerne har gjort en rekke tiltak for å øke forbruket av fisk, men de nevner aldri det sterkeste tiltaket for å endre vaner, nemlig prisen, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Regjeringen gikk høyt ut i 2017 og sa de ville øke forbruket av fisk hos nordmenn med 20 prosent på fem år. Gjennom en lang rekke tiltak, blant annet informasjonskampanjer rettet mot barn og unge i skolen, skulle de få løftet fiskeforbruket markant.

Så langt har imidlertid tiltaket vært en fiasko. Det første året falt forbruket av fisk falt med hele 10 prosent. Nordmenns fiskespising har hatt en nedadgående trend siden 2013.

Priskutt

Nå vil dagligvarekjeden Kiwi vise at det er mulig å snu trenden ved hjelp av et velkjent virkemiddel, priskuttet. Deres tidshorisont er ikke fem år, som regjeringen, men seks uker.

- Nå kjører vi i gang et gedigent eksperiment for å se om vi i løpet av de neste seks ukene kan øke salgsvolumet på fisk like mye som politikerne har lagt opp til i en femårsplan. Eksperimentet varer frem til 17. februar, sier Arvin.

Det skal kjeden gjøre ved å kutte prisene på alle ferske og frosne fiskeprodukter, nærmere 150 produkter tilsammen, tilsvarende momsen på 15 prosent.

Kiwi håper dermed å øke salgsvolumet med 20 prosent og dessuten få regjeringen på gli til å fjerne momsen på fiskeprodukter.

Erfaring med momskutt

Hun sier at når Kiwi tidligere har kuttet prisene tilsvarende momsen på frukt og grønt, samt nøkkelhull-produkter, har salget økt med henholdsvis 23 og 22 prosent.

- 20 prosent vekst er offensivt, men realistisk. Vi har litt erfaring med momskutt. Vi vet også at kundene våre ønsker å spise mer fisk, hele seks av ti har planer om å spise mer fisk i 2019. Samtidig viser våre undersøkelser at prisen er en barrière, spesielt for de med lav inntekt, sier Arvin.

Hun tror potensialet er enormt, spesielt for de mellom 20 og 40 år, hvor forbruket av fisk er lavest.

- Vi er overbevist om at det er bedre å kutte prisen på sunne matvarer enn å øke prisen på de usunne. Vår undersøkelse viser at 83 prosent av nordmenn er enige i det, sier hun.

- Setter dere opp prisene igjen etter 17. februar?

- Jeg vil ikke spekulere i hvordan prisene vil utvikle seg etter 17. februar. Utgangspunktet er at dette er et eksperiment som varer i seks uker, sier Arvin.

Det er forøvrig ikke første gang, på under et halvt år, en stor dagligvarekjede går hardt ut med priskutt på fisk. Senest i august kuttet Extra prisen på en rekke fiskeprodukter med opp til 40 prosent, noe Kiwi fulgte opp.

Begeistret minister

Fiskeriminister Harald Nesvik (Frp) er svært begeistret over priskuttet til Kiwi.

- Det er svært positivt med priskonkurranse. Det gir økt omsetning av den fantastiske sjømaten vi har i Norge. Det er sunne produkter vi bør spise mer av, sier Nesvik.

Han håper nå at Kiwis konkurrenter, som Rema 1000 og Coops lavpriskjede Extra, også kommer på banen med nye priskutt.

- All konkurranse er sunt og jeg håper andre kommer etter og markedsfører enda mer fisk i butikkene deres, sier han.

Han mener imidlertid ikke bare pris avgjør hvorvidt nordmenn spiser mer fisk.

- Pris er viktig, men det er også kvalitet, sortiment, plassering i butikken og informasjon. Alle monner drar, sier han, som heller ikke er med på at fisk er  dyrt.

- For eksempel er torskeloin, som er indrefilet av fisken, fortsatt billigere enn indrefilet av ku, selv om den er minst like god, sier fiskeriministeren.

Skeptisk

- Kiwi vil øke salgsvolumet av fisk like mye på seks uker som regjeringen har ønsket å få til på fem år. Tror du de klarer det?

- Jeg har ikke noe syn på det, men jo mer man får fiskespisingen opp, jo bedre er det. Nedgangen har skjedd hos ungdom og unge kvinner og vi har en lang vei å gå når det gjelder å informere folk også, sier han.

Kiwis ønske om å fjerne momsen på fisk er fiskeriministeren imidlertid skeptisk til.

- Nå er det finansministeren som har ansvaret for skatter og avgifter, men selv kan jeg si at jeg ikke tror den typen reduksjon vil komme forbrukene til gode. Det kan like godt hende at forhandlerne tar gevinsten. Jeg tror konkurranse mellom kjedene er det klart beste virkemidlet for å få ned prisen, sier Nesvik.

Oppdrettslaks

De senere årene har mange helseeksperter advart mot å spise oppdrettslaks, den største og viktigste kategorien av fisk i norske dagligvarebutikker. De mener den slett ikke er så sunn som de norske myndighetene skal ha det til.

Også EU gikk for kort tid siden ut og advarte mot giftstoffer i fisk.

Arvin i Kiwi viser imidlertid til Helsedirektoratets anbefalinger, som sier at vi får helsemessige fordeler av å spise fisk to til tre ganger i uken.

- Også folkehelseinstituttet sier at fordelene med fisk, inkludert oppdrettslaks, er størrre enn ulempene, sier hun.

Ifølge Folkehelseinstituttet kan du spise over en kilo oppdrettslaks i uken, altså fem ganger den anbefalte ukentlige dosen, uten å risikere å få i deg skadelige mengder av PCB og dioksiner, de viktigste miljøgiftene i oppdrettslaks.

Artikkeltags