Intern Bane NOR-rapport avslører: Svært høy risiko for Follobane-forsinkelser og kostnadsøkninger

Bane NOR varslet nylig at de ville lyse ut Condottes to kansellerte kontrakter i fire nye kontrakter. Problemene på Innføring Oslo S er en av hovedårsakene til at risikoen for overskridelser på tid og kostnad i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy i en intern rapport.

Bane NOR varslet nylig at de ville lyse ut Condottes to kansellerte kontrakter i fire nye kontrakter. Problemene på Innføring Oslo S er en av hovedårsakene til at risikoen for overskridelser på tid og kostnad i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy i en intern rapport. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Risikoen for både forsinkelser og kostnadsøkninger i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy av Bane NOR i en intern månedsrapport.

DEL

Etterdønninger etter Condotte-problemene er en av hovedårsakene, opplyser Byggeindustrien på sine hjemmesider som har fått tak i det interne notatet.

I slutten av januar måtte Bane NOR gå til det drastiske steget å kaste ut den konkurstruede entreprenøren Condotte på Follobanen-prosjektet.

Da hadde det gått nesten en måned uten av leverandører og underentreprenører hadde fått betalt av den italienske entreprenøren, og arbeidene hadde stoppet helt opp.

LES OGSÅ: Datoen er gitt for når planfri Østre linje-påkobling skal stå ferdig i Ski

25 milliarder

Bane NOR har tidligere sagt at kostnadene kan komme til å øke som en konsekvens av Condotte-problemene, men de har ikke kommentert hvor høy risikoen er for kostnadssprekk og tidssprekk.

Follobane-prosjektet er kalkulert til rundt 25 milliarder kroner og skal etter planen stå ferdig i slutten av 2021.

LES OGSÅ: Nesten 9.000 naboer langs Østre linje har fått varsel om nattestøy

Gjennomslag i august

I en e-post til Byggeindustrien innrømmer Follobanen-ledelsen at Condotte-hevingen har økt risikoen for økte kostnader og forsinkelser i prosjektet.

Men de understreket også at de per nå fortsatt jobber etter plan med ferdigstillelse av prosjektet i 2021.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport. Det var, slik vi ser det, en større risiko å bli stående i påvente av en løsning med Condotte. Per nå er Follobanen over 60 prosent ferdig og det jobbes med å få ut de fire nye kontraktene i TransQ slik at resterende arbeid ved Oslo sentrum kan bli fullført. De store TBMene har fullført 70 prosent av de lange tunnelene og de to første maskinene vil ha gjennomslag i august/september, slik det ser ut nå, skriver de i e-posten.

LES OGSÅ: Nesten 9.000 naboer langs Østre linje har fått varsel om nattestøy Bane Nor foreslår å la private firma overta drift og vedlikehold på Østre linje

Artikkeltags