Advarer mot denne Facebook-siden: – Nei, vi gir ikke bort en Audi R8

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Tusenvis av nordmenn har latt seg lure av en falsk konkurranse som påstår at du kan vinne en splitter ny Audi R8 kun ved å like og dele en Facebook-side. Audi Norge advarer nå mot svindelen.

DEL

Det er Facebook-siden «Audi R8 Norge» som står bak den falske konkurransen. Ifølge tråden på siden kan du nemlig vinne en splitter ny Audi R8, en bil som koster over to millioner kroner, kun ved å like og dele siden på Facebook. Det skriver f-b.no.

Den norske Audi-importøren advarer mot å la seg lure.

– Nei, vi gir ikke bort en Audi R8 og det er heller ikke vi som står bak siden. Dette er svindel og lureri, og vi har selvfølgelig rapportert siden inn til Facebook, sier informasjonssjef i Audi Norge, Fredrikstad-mannen Marius Tegneby.

Han forteller at siden er en såkalt «click-bait»-side. Click-bait er som regel en tekst som gir folk lyst til å klikke videre. Siden forsøker å pirre nysgjerrigheten vår uten å fortelle stort om hva saken inneholder.

Men svært ofte er det bare svindel. Når du klikker på linken samler aktørene bak sidene informasjon om deg, og bruker det til å sende ut reklame og søppelpost som ikke har noe relevans med linken du faktisk klikket på.

– Vi ble oppmerksom på denne falske siden i tirsdag kveld, og har fått en del henvendelser fra de som følger vår offisielle side på Facebook. Der ligger det nå en sak som advarer mot å like og kommentere på den falske siden.  Svindel-siden er også varslet inn til Audi Tyskland, slik at vi forhåpentligvis får fjernet denne fra Facebook i løpet av kort tid, sier han.

Artikkeltags