NORGE: I løpet av de siste dagene er det blitt kjent at Rema kutter produkter som Kims chips, samt drikkevarer som Fanta og Sprite. Samtidig er de tradisjonelle ølbryggeriene utfordret på sin posisjon. Nå er Colgate Palmolive Norge nestemann ute, skriver Nettavisen.
Ajax ute
Det betyr at Ajax og Palmolive, som er markedsledere innen hver sine kategorier, forsvinner ut av Rema-hyllene, ifølge Dagens Næringsliv.
Les også: – Positivt med flere lokale ølbryggerier
– Hele bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer. Antallet tannkremer reduseres for eksempel fra 18 til 14, sier kommunikasjonsdirektør Mette Beyer i Rema 1000 til Dagens Næringsliv.
- Negativt
Flere hundre tusen nordmenn har lastet ned Rema-appen, men ikke alle lar seg begeistre av «Æ». Det som skulle være tidenes merkelansering står i fare for å ende med et mageplask.
I Nord-Norge har butikkene allerede fått kallenavnet «Ræva 1000». Mange reagerer på at dagligvarekjeden skal fjerne flere merkevarer.
Les også: Borgs fabrikksjef om ølkrigen: – Vi blir skviset ut
– Rema 1000 sliter mer enn de har gjort på mange, mange år. Bunnpris har vraket dem som leverandør, de mister utvalg og får pepper av kundene. Dagligvarekjeden er inne i en negativt landskap, sa kommunikasjonsekspert Haakon B. Schrøder nylig til Nettavisen.
Kommentarer til denne saken