Togstreiken svir i lommeboka – Øyvind må ta inn på hotell for å rekke jobb

KOMPLISERT: Togstreiken har gjort det meget komplisert for Øyvind Gjerald å komme seg på jobb i Oslo.

KOMPLISERT: Togstreiken har gjort det meget komplisert for Øyvind Gjerald å komme seg på jobb i Oslo. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MYSEN: Togstreiken fortsetter, og på Østre linje går det ingen tog om dagen. Det får naturligvis store konsekvenser for mange pendlere. En av disse er Øyvind Gjerald. Han bor på Mysen, og er fast togpendler med månedskort til Oslo.

– Selv om jeg har forståelse for prinsippene og streikeretten kan man vel si at jeg ikke er så blid på NSB om dagen, sier han til Smaalenenes Avis.

Gjerald har ikke sertifikat og er helt avhengig av kollektivtransport for å komme seg på jobb.

– Nå i helgen gikk det ikke det hele tatt. Da måtte jeg bare bli hjemme og ta ut feriedager, sier han.

Å bruke buss som alternativ transport er også lite aktuelt for Gjerald.

Mye ekstrautgifter

– Det går ikke buss hjemover etter klokken 16.30 på ettermiddagen, og det funker ikke når jeg slutter klokken 18.00, sier han.

Også i helgene er det meget begrensede muligheter med buss.

– Den har også ofte vært full. De prioriterer dessuten sine faste pendlere og folk som har forhåndsbestilt billett, sier Mysen-mannen.

En busstur innebærer også en ekstrautgift på 140 kroner per tur, på toppen av de 2.300 kronene Gjerald allerede har betalt for månedskort hos NSB.

For å komme seg på jobb i tide kommende helg må Gjerald trolig benytte seg av hotell.

– Nå er jeg også i den situasjonen at jeg begynner i ny jobb, og da er man ikke så veldig lysten på melde til arbeidsgiver at man kommer for sent første dagen, fordi det tar en halvtime å gå fra bussterminalen, sier han.

– Alt i alt blir man bare mer negativ til NSB, sier Gjerald.

Vanlige regler gjelder

Ifølge NSB er det vanlige reisegaranti-regler som gjelder under streiken.

– Hvis det er forsinkelser med over 30 minutter, så blir du erstattet på lokaltoget. Streik som force majeure ikke skal ha noen betydning på dette, uttalte kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB til Aftenposten forrige uke.

Da streiken startet, ønsket ikke NSB å tilby reisegaranti, men i løpet av torsdagen gikk de tilbake på denne beslutningen.

– Vi ønsker ikke at denne streiken skal gå ut over kundene våre mer enn nødvendig, sier Myhre videre.

Artikkeltags